RC Review: Vyvolený

Autor: Marianne Curley
Originální název: The Named
Série: Strážci času
Anotace:

Koho z nás neláká možnost změnit minulost nebo ovlivnit budoucnost? Právě o to jde v trilogii, jejíž první část - román Vyvolený - právě přinášíme pod vánoční stromeček.
Vzrušující kniha pohybující se mezi žánry sci-fi a fantasy nabízí vše, co očekáváme od napínavého románu: mladé sympatické hrdiny (Ethan a jeho kamarádka Isabela), zápletku (zápas mezi Strážci času a Řádem chaosu) i záhadu (identita Ethanových spolubojovníků, strážců času, zůstává jemu i nám skryta). Smyslu celého příběhu se čtenář dopátrává postupně, o to více je však vtažen do dramaticky se odvíjejícího děje, od nějž se jen stěží dokáže odtrhnout.

Arkarian
K podobným fantasy přistupuju vždy trochu skepticky, protože v příběhu by podle mě neměla chybět ani pořádná dávka romantiky.
Tahle kniha romantikou a láskou příliš neoplývá, vlastně skoro vůbec ne, pokud teda nepočítáme Isabelinu dětskou zamilovanost do Ethana, která jí možná zůstala ještě doteď , nebo tu zvláštní „chemii“ mezi Isabelou a Arkarianem, kteří, jak se později ukáže, jsou spřízněné duše.
Musím však tuhle knihu opravdu pochválit. Je jen málo knih, které mě dokážou takhle nadchnout. Marianne píše opravdu skvěle a její příběh jsem doslova hltala.
Úkolem Strážců času je cestovat do minulosti a zabránit lidem z řádu Chaosu, aby nějak změnili  minulost a tím i celou budoucnost.
Ethan patří mezi Strážce času už od svých čtyř let, kdy zemřela jeho sestra Sera. Teď je z Ethana skvělý Strážce času, jeden z nejlepších v organizaci. Má schopnost pohybovat předměty silou své vůle a vytvářet iluze. Později k těmto dvěma schopnostem přibude i třetí.
Ethanovi je přidělen jeho první žák, přesněji, dívka jménem Isabela, sestra jeho kdysi nejlepšího kamaráda Matta. Ethan bere výcvik nováčka jako výzvu, jestli dokáže nést tak těžké břemeno, jako jsou křídla, díky nimž se může přemisťovat z místa na místo. Křídla uděluje tribunál za dobré služby organizaci nebo za nějakou významnou pomoc. Je to pocta, kterou si nezaslouží jakýkoli Strážce, jen ti nejlepší, kteří jsou jich opravdu hodni. A Ethan by si tak moc přál křídla!
černé kosatce (pochopíte po
přečtení knihy)
Jak se později ukazuje, smrt Sery nebyla jen pouhá náhoda. Seru zabil Marduk, který, jak se zdá, jde i po Isabel. Ukazuje se totiž, že Ethanův otec, Shaun, kdysi patřil ke Strážcům a pracoval s Mardukem,  ale na jedné výpravě do minulosti se oba zamilovali do jedné dívky a Marduk jí píchl injekci z moderní doby, která ji vyléčila od moru. Shaun to neschvaloval, poprali se kvůli tomu a Marduk přišel o půlku obličeje. A protože se Marduk chtěl pomstít, zabil Shaunovu dceru. Shaun pak odešel od Strážců a uzavřel se do sebe.
Dost mě překvapilo, když jsem zjistila, že Arkarian je Isabelina spřízněná duše. Já jsem ji už od začátku viděla po boku Ethana. Tohle mi prostě nešlo do hlavy. Dost překvapená jsem taky byla, když byli odhaleni ostatní Strážci. A Rochell... už od začátku mi připadala nějaká divná a později mi začalo docházet, že patří  k Řádu Chaosu, ale nečekala jsem, že by se během bitvy na konci knihy rozhodla pomoct Mattovi, kterého Marduk unesl a chtěl pod ním zapálit hranici, aby se tak pomstil Isabele.
A byl to právě Matt, který komplikoval Isabelin výcvik. Nelíbilo se mu, že jeho mladší sestra tráví tolik času s klukem, který byl dřív její kamarád. Po otcově odchodu se totiž zapřísahal, že se postará jak o svou mladší sestru, tak i o matku, a z Ethana rozhodně nemá dobrý pocit, spíš ho nenávidí kvůli jedné události, která se stala kdysi dávno (no dobře, zas tak dávno asi ne =D).
Ethan zasahuje na konci knihy do dějin a zachraňuje krále Richarda, který by stejně umřel ve vězení. Ví, že za tohle ho čeká jisté vyloučení z organizace a vymazání paměti. Předstupuje před tribunál a my se konečně dozvídáme o Ethanově třetí schopnosti, o které vůbec nevěděl, ani netušil, že ji má. Záchrana krále Richarda byla opravdu důležitá, protože Richard by měl zaujmout  desáté místo v tribunálu. A protože Ethan dokázal svou věrnost a odvahu, jsou mu přidělena jeho vysněná křídla.
Chci poděkovat nakladatelství Jota za poskytnutý recenzní výtisk.

*Anotace a obálka knihy: nakladatelství Jota
*Zdroj fotek: Facebook