RC Review: Měsíční oko

Název knihy: Měsíční oko
Autor/ka: Libba Bray
Série: Gemma Doyle (1. díl)
Nakladatelství: Mladá fronta
Počet stran: 392
Anotace: Tajemný příběh z viktoriánské Anglie se odehrává na dívčí škole, kam po záhadné matčině smrti přijíždí z Indie šestnáctiletá Gemma Doyleová, aby se zde naučila vybraným způsobům. Musí se vyrovnat nejen s lekcemi francouzštiny a tance, ale i s nevraživostí ostatních dívek, která se však promění v přátelství doslova na život a na smrt, když Gemma objeví své skryté schopnosti. Záhadná Gemma, odvážná Felicity, chytrá Ann a krásná Pippa vytvoří nerozlučnou čtveřici, chtějí si splnit své sny a zároveň odhalit tajemství strašidelné školy. Gemma však zároveň odhalí i věci, které by nejraději nevěděla...

Gemma Doyleová žije se svou matkou v Indii, ale stále touží jet do toho úžasného Londýna, jak jí ho popisuje babička ve svých dopisech. I přes matčiny protesty si stále trvá na svém a její přání se nakonec vyplní, když její matka záhadně zemře a Gemma bude poslána rodinou do prestižní dívčí školy Spence v Londýně.
Co se zdá jako idylické se zvrtne ihned po nástupu do školy, kdy musí sdílet pokoj s tichou, smutnou dívkou Anne. A škola taky není zrovna jednoduchá. Začínaje hodinami francouzštiny, přes posměchy nejoblíbenějších holek na škole, až po Gemminy tajemné vize, které jí pro život nejsou zrovna přínosem. A k tomu všemu ten tajemný Kartik...
Jenže se ukazuje, že i ty na první pohled největší mrchy mají srdce, a tak se z nepřátelství  stává falešné přátelství založené na tajemství ohrožujícím postavení ve společnosti, a které nakonec přerůstá v opravdové přátelství mezi čtyřmi dívkami, které netráví dny tím, že by bezcílně tlachaly o ničem a o něčem a dodržovaly pravidla. Každou noc se schází v jeskyních a pomocí Gemmy a jejích schopností se ocitají v Říších, na magickém místě, které kdysi dávno ovládaly mocné členky Řádu.
Tajemství, tvořeno na záhadných dívkách, Sáře a Mary, začíná vyplouvat na povrch a zdá se, že rozluštění této hádanky je mnohem blíže, než si Gemma myslí.
Fascinuje mě Viktoriánská Anglie. Líbí se mi ta představa nošení korzetu, takové ty doby, kdy se posílaly dopisy, kde neexistovali ještě žádné e-maily, které postupem času vytlačily snad veškerá dopisování. Jistě, na téhle době něco je, vypadá to vážně pohádkově a tajemně, svět neomezovaný moderní technologií. Právě tahle doba fascinuje spoustu spisovatelů. Všechny ty zákazy a pravidla, to, jak je důležité vaše vzdělání, krása a postavení ve společnosti, protože jinak si nenajdete slušného a bohatého ženicha, který ale zrovna nemusí být podle vašich představ. Stejně tak tomu je u Pippy, která sní o opravdové lásce, ale její rodina se ji chystá provdat za pana Bumbla, bohatého muže, který je starší než Pippin otec.
Gemma Doyle
Nastínit vám alespoň trochu svůj názor na knihu bude snad těžší než jsem si myslela, protože v průběhu knihy jsem měla dost rozporuplné názory.
Už při prvních pár větách jsem nechápavě kroutila hlavou, ne nad Gemmou či jinou postavou, spíš nad konverzací o večeři. Jistě, místní specialitka, ale na mě s ničím takovým nechoďte. Později jsem si říkala, jestli je Gemma normální. Jistě, stála si za svým cílem, ale dost mě štvalo to její neustálé Chci jet do Londýna! Nechci ji tu vykreslovat jako nějakou ufňukanou holčičku a odradit vás tím od knihy. Jistě to stojí za to se s tímto začátkem popasovat, protože v průběhu knihy můžeme sledovat Gemmin vývoj. Na konci mi rozhodně připadala mnohem dospělejší, než na začátku, a teď nejde o to, že by na to měl nějak extra velký vliv čas. Gemma opravdu vyspěla, sice, v jistých názorech jsem s ní nesouhlasila, ale bohužel to už tak chodí, ne s každou hrdinkou se kdy shodnete.
Když jsem začínala číst o jejím příjezdu na školu a o skupince populárních dívek, ihned mi došlo, co se zřejmě bude dít. A taky se to vyplnilo, postupem času mi dokonce  začalo docházet, jak bude děj pokračovat dál, takže kniha byla určitým způsobem předvídatelná, ale i přesto jsem si čtení užila. Z Felicity a Pippy, dříve záporných hrdinek, se nakonec staly skvělé kamarádky, i když je pravda, že v jistých chvílích, být Gemmou, tak bych je asi uškrtila.
I přes těch pár věcí, které se mi v knize moc nelíbily, musím uznat, že šlo o vážně dobrý příběh, ale byl by mnohem lepší, kdyby autorka vynechala nějaké zbytečnosti. Což mě ale překvapilo nejvíc, byl lehce sexuální zážitek, což jsem v takové knize nečekala, ale co no, je to autorčino rozhodnutí, co si do knihy napíše.
Knize nakonec dávám jen 3 hvězdičky, důvody jsem vám už vypsala, ale rozhodně se těším na pokračování, protože jsem zvědavá, co se z knihy vyklube.

Děkuji nakladatelství Mladá fronta za poskytnutý recenzní výtisk.
Knihu si můžete objednat u nakladatelství Mladá fronta.