RC Review: Hlas nože

Název knihy: Hlas nože
Autor: Patrick Ness
Série: Chaos, 1. díl
Nakladatelství: JOTA
Počet stran: 372

Už jen měsíc a Todd Hewitt se konečně stane mužem. Jen měsíc a bude mu 13 let.
Todd žije v Prentisstownu v Novém světě. Zde vládne Hluk, velký mrak myšlenek. Je to vir, který vypustili sádráci, domorodí obyvatelé. Tento vir zabil všechny ženy a polovinu mužů. Ti, co přežili, mohli navzájem slyšet své myšlenky, ale i myšlenky všech zvířat.
Todd je na Hluk zvyklý a proto, když jednoho dne narazí v močále na podivnou prázdnotu v Hluku, je z toho dost mimo. A právě tahle začíná útěk z Prentisstownu do Farnbranchi, osady, kde by snad mohli najít útočiště a bezpečí. Todd, jeho pes Manchee a Viola, ta prázdnota v Hluku. Viola je však dívka, která sem přiletěla na průzkumné lodi spolu se svými rodiči.
Útěk však nebude tak jednoduchý, jelikož jim jde po krku celá armáda, všichni muži z Prentisstownu. A právě na této podivné cestě skrz Nový svět se Todd dozvídá naprosto neuvěřitelnou pravdu o historii jeho města a vlastně i Nového světa. Protože, opravdu Hluk vznikl tak, jak si Todd myslí?
Todda jsem si oblíbila. Byl to pravý hrdina. Nedokázal zabít a to se mi na něm líbilo. Většinou mi vadí, když jsou lidé až příliš dobrosrdeční (samozřejmě myslím v knihách a filmech), ale tady se mi to líbilo. Dokázal si zachovat svou duši a sám sebe.
Mancheeho jsem měla taky ráda. Líbilo se mi jeho neustálé: „Bobek, Todde.“ Nebo prostě jen: „Todde?“ Sice toho měl málo co říct (ale alespoň toho řekl víc než ovce...), ale přesto byl v příběhu nedocenitelnou laťkou, kartou v domečku, který by bez něj spadl. Líbilo se mi, jak doplňoval příběh a v určitých chvílích jsem o něj měla opravdu strach, když se pouštěl do riskantních věcí.
Viola zůstala v mém srdci a myšlenkách jako pravý vzor. Byla odvážná a šla si za svým cílem. Dalším plus bylo to, jak dokázala snést smrt svých rodičů a že se tak skvěle vypořádala s tím, že byla na naprosto neznámém místě plném všemožného hluku.
Samostatný příběh a děj byl výjimečný a dokonalý. Vzal mě za srdce, hltala jsme stránku za stránkou a nedokázala přestat číst. Při sebemenším vyrušením realitou jsem byla děsně nervózní a naštvaná, protože jsem se bála, co by se mohlo hrdinům stát. Jako by příběh měl nožičky a běžel dál bez mého sledování a já mohla něco zmeškat jen, kdybych na chvíli někam odběhla. Protože autor vytvořil vskutku úžasný svět a především originální, který vám prostě jen tak nepustí a bude vás držet až do konce, kdy na něj i pak budeme neustále myslet a přemýšlet, proč se stalo to a proč zas tamto.
Kniha se taky věnuje otázkám o osídlování nové planety. I když vědci objeví planetu, která by vyhovovala našim podmínkám, nikdo nevím, co dalšího tam na nás může čekat. Budou tam nějací domorodci, kteří nás tam nebudou chtít? Co velká zvířata? Podivné úkazy, jako tady, v Novém světě? V tom je kniha výjimečná. Autor si vytvořil vlastní svět plný zvratů , které rozhodně nečekáte. protože když už si myslíte, že znáte nějaká fakta, vždy vás něco vyvede z omylu.

Kniha jsem prožívala, jako bych skutečně byla přítomna v Novém světě, což se mi nestává moc často, že by mě s sebou nějaká kniha tak strhla. Líbilo se mi, jak byla napsána, i to, jak příběh hezky plynul, většinou v urychleném tempu, když utíkali před armádou. Při čtení mnou prostupovalo spoustu pocitů. Nemírná radost z toho, že moji hrdinové žijí, obavy o jejich život, smutek, který se objevil především na konci. No jo, ten konec byl opravdu tak šokující a nečekaný. V hlavě se mi škvařil mozek a říkala jsem si, proč se to muselo stát?
Tahle kniha byla tedy určitě jedna z nejlepších, jaké jsem kdy četla. Nový svět by byl nádherný, nebýt jednoho starosty, který si ho chtěl přivlastnit. Jinak by to byl skutečný ráj.

Nakonec taky musím pochválit obálku, která je opravdu povedená. Hlavně se mi líbí ty oči a to, jak barevně ladí s nápisem. Prostě a jednoduše: krása!

!Podívejte se na trailer ke knize!

Anotace: Planetu Nový svět kolonizuje malá skupina osadníků z nepřátelského Starého světa. Po mnoha letech dochází k nečekanému zvratu. Domorodí obyvatelé se vzbouří, zaútočí na osadníky a usmrtí všechny ženy. Muže a zvířata náhle napadne podivný vir, který umožňuje slyšet myšlenky ostatních.
Uniknout se podaří jen nevzdělanému mladíkovi Toddovi, který si stihl vzít na cestu pouze ruksak, lovecký nůž, deník, ale hlavně to vůbec nejdůležitější – svého věrného psího přítele. Ostatní obyvatelé v čele s šíleným knězem ho však pronásledují a kvůli nebezpečnému viru nebezpečí stále narůstá.
Tento nelibozvučný myšlenkový mrak se nazývá Hluk a projevuje se nejen zvukem, ale i obrazem. Nikdy vás nenechá na pokoji a žádná vaše představa a ani jeden váš plán tak nejsou soukromé. Todd objeví v Hluku jakousi „díru“ a záhy zjistí, že žije v úplně jiném světě, než si dosud myslel. Postupně vychází najevo několik prazvláštních situací z minulosti a Toddova strastiplná cesta s armádou v patách se zdá jako nikdy nekončící příběh.

Děkuji za poskytnutý recenzní výtisk nakladatelství JOTA.
Knihu si můžete objednat u nakladatelství JOTA.