RC Recenze: Brisingr

Název: Brisingr
Autor: Christopher Paolini
Série: Odkaz dračích jezdců #3
Žánr: Fantasy
Počet stran: 656

Brisingr měl být konec všeho. Konečně jsme měli vidět krále na kolenou, nebo mrtvého. Ale pak se autor rozhodl nás nechat čekat. Takže knížka jen pokračuje v ději, ale nic moc závratného se v ní neděje, protože to, co nejvíc chceme vědět, se dozvíme až v dalším, snad už posledním, dílu s názvem Inheritance.

Eragon slíbí svému bratranci Roranovi pomoc se záchranou Katriny, Roranovi snoubenky. Roran pokračuje v tom, s čím už začal v minulém díle. Bojuje, snaží se získat postup v téhle válce. A dělá to všechno jen pro Katrinu, aby se pak mohli společně vrátit do Carvahallu a žít tam klidný život. Nasuada přijme výzvu ve zkoušce Nožů, na které závisí její vůdcovství Vardenů.
Eragon

Eragon za tu dobu, co čteme jeho příběh, vyrostl. Konečně se z něj stává muž a pravý Dračí jezdec. Je mnohem silnější a rozumnější a se svou dračicí Safirou tvoří skvělou dvojku. Paolini chtěl vytvořit dokonalého hrdinu, ale to je právě to velké mínus. Je naprosto jasné, že v Eragonovi viděl autor sám sebe. Proto Eragon někdy působí až příliš vyumělkovaně. Stejně jako ostatní postavy, které tvoří Alagaësii. Když někdo umře, ani nás to nenutí prolévat hektolitry slz, protože jsme si k postavě nestačili vybudovat vztah a to ani na těch několika set stránkách. Protože autor se jimi příliš nezabýval, připadá mi, že každá nemá svůj vlastní charakter a není tam nic, co by mě nutilo se spolu s nimi radovat, brečet a smát, jako to bývá u jiných knih.

V Brisingru je stejně jako v jiných knihách spoustu zbytečného textu, který se autor snažil trochu omezit, ne moc úspěšně. Některé části jsou příliš zdlouhavé a nudné. Ve vyprávění kapitol se střídají pohledy Eragona, Rorana a Nasuady. Když čteme jejich část, v té nejnapínavější chvíli kapitola skončí a my se přesouváme někam na druhou stranu Alagaësie, abychom si přečetli o někom a něčem úplně jiném. A pak až se vracíme zpět a to už i zapomínáme, co bylo předtím a celková zápletka už nám nepřipadá tak ohromující.
Kromě toho se konečně dozvídáme pravdu o Eragonově rodině, tu si ale už mohlo spoustu čtenářů domyslet.
Taky mě trochu zklamalo, že jsem se nedočkala nějaké love story mezi Eragonem a Aryou, což by mohlo alespoň na chvíli přerušit ty boje a potyčky a neustálý spěch od něčeho k ničemu. Tak jen doufám, že se v dalším díle dočkáme něčeho víc.

Eragonův nový meč Brisingr

Abych ale nehodnotila jen to špatné, knížka má i spoustu úžasných momentů, a díky nim stojí za to si ji přečíst. Paolini má talent na psaní, knížka se čte hezky rychle. Ráda jsem četla o Roranovi, i když už to nebylo to samé, jako v minulém díle. Oblíbila jsem si i jeho snoubenku Katrinu. Ti dva tvoří skvělý pár, tak doufám, že jim autor nepostaví do cesty nějakou překážku a nechá je šťastně žít.

Osobně si myslím, že jde o asi nejslabší díl celé série, ale musíte si ho přečíst, protože jde o součást příběhu, a byste pak byli v obraze při čtení posledního dílu. Já už se na něj těším, jsem zvědavá, jak to dopadne, i když netuším, jestli budu nakonec tak překvapená. Protože celá série je velký hit a tak slýchám ze všech stran nějaké útržky příběhu. I tak se ale už nemůžu dočkat a jsem zvědavá, čím mě nakonec autor překvapí a doufám, že nezklame.

Anotace: Přísahy, zkoušky oddanosti, střet mocných sil...
Bitvou na Hořících pláních boj s Královstvím zdaleka neskončil a zdá se, že v nadcházejícím střetu bude Galbatorixův Jezdec mocným protivníkem. Eragona se Safirou proto čekají další zkoušky v boji, ale v příběhu už nejde jenom o ně…
Stejně jako Eragon a Eldest, i Brisingr je plný napětí, nečekaných odhalení a zvratů, nechybí v něm ani Safiřin něžný humor.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Fragment.