19. dubna 2012

RC Recenze: Eragon

Název: Eragon
Autor: Christopher Paolini
Série: Odkaz dračích jezdců #1
Nakladatelství: Fragment
Žánr: Fantasy
Počet stran: 488


První díl světoznámé tetralogie. Příběh chlapce a mladé dračice, jedné z posledních draků.

Před bezmála deseti lety vyšel první díl série Odkaz dračích jezdců, který se stal bestsellerem a oblíbilo si jen spoustu lidí. Teď už si můžeme přečíst poslední, dlouho očekávaný, díl s názvem Inheritance. Pojďme se ale podívat a připomenout si, co bylo úplně na začátku.

Na samém počátku rozlehlé Alagäesie je příběh o dracích a jejich jezdcích, kteří kdysi létali vzduchem, chránili zemi a její obyvatele. Než přišla vzpoura, než jeden z jezdců, jménem Galbatorix, porušil kodex a zavraždil své bratry, stejně jako jejich draky. Ukradl si pro sebe ještě nevylíhnutá vejce a netrpěli čeká, až se vyklubou, aby tak mohl celou zemi navždy ovládnout.

Eragon je chudý farmářský chlapec, který objeví při lovu v lese modrý kámen, který se nakonec ukáže jako
Eragon
dračí vejce, ze kterého se i dráček vyklube. Krásný modrý drak dostane jméno Safira a chlapec Eragon musí rychle rostoucí zvíře ukrývat, protože draci a jejich jezdci už jsou v dnešní Alagäesii jen pohádkou. Bohužel, Safira tuhle teorii vyvrací svou existencí a na Eragona brzy dolehne tíha všech nebezpečí a nástrah, které sebou Safira přinesla.
Nejde totiž o jen tak obyčejného draka vyklubaného z obyčejného vejce. Vejce ukradli králi Galbatorixovi rebelové, Vardenové.
Když do vesnice Carvahall, kde Eragon bydlí, zavítají dvě postavy zahalené v černých kápích, razakové, Eragon ví, že je zle. Z jeho domu jsou trosky a jeho strýc umírá na následky poranění. A tak Eragon spolu s vypravěčem Bromem utíká z vesnice, aby se pomstil, ale cesta se nakonec stává cestou za záchranou mladé elfky a následným zběsilým útěkem k Vardenům s urgaly v patách.


V knize spolu s Eragonem zažíváme dobrodružství a nebezpečnou cestu přes celou Alagäesii, kdy se Eragon postupně dozvídá pravdu o dracích, jejich historii, zjišťuje něco málo ze své nejasné minulosti, dozvídá se, kdo je tu „záporák“. Čekají na nás honičky a boje a neustálý útěk, kdy nám nepřátelé skoro dýchají na paty. Eragon se seznamuje s Murtagem, který jeho i Broma zachrání před razaky a nakonec se stane důležitým článkem v příběhu.

Tak tohle je velice stručný popis knihy, která si získala srdce spousty čtenářů.


Skvělá série nebo jen reklama?

Tuhle otázku už jsme slyšela několikrát. Zatímco někteří ji milují, jiné nezaujala. A získat si stálé čtenáře... přece jen, tento díl vyšel před deseti lety a teď jsme se teprve dočkali posledního dílu.
Eragon se stal bestsellerem prakticky přes noc a populární je nejen v zahraničí, ale jen u nás díky skvělé reklamě, která knihu vyzdvihuje někam, kam sama o sobě nedosáhla. Připadá mi až moc vychvalovaná a na tuhle chválu kniha nemá, i když jde o dobrý, stylem psaní jednodušší, kousek.

Film vs. kniha
Udělat z tak obsáhlé knihy film je těžké a jim se to nepovedlo.
Ve filmu je spousta momentů, které se vůbec s knihou neshodují a mně připadalo, že scénárista snad knihu ani nedočetl nebo přeskakoval stránky. Protože takhle se odklonit od příběhu!
Nejdříve jsem si myslela, že to ještě přežiju, ale jakmile urychlili Safiřin růst, ignorovali detaily jako elfí uši, naprosto zkazili urgaly, film pro mě selhal. Lituju, že jsem se na něj dívala, přesto jsem ale ráda, že jsem si alespoň první přečetla knihu, protože takhle jsem alespoň mohla zůstat věrná originálu a film mi knihu ani moc neznechutil.

Safira
Příliš mnoho postav, až se v tom člověk ztrácí?
Chvíli mi trvalo si na všechny zvyknout, zapamatovat si, kdo je kdo. Ale pak to nebylo těžké, jakmile se člověk do knihy začne, nepustí ho to. Já si čtení užívala, chvílemi mi připadalo, že jsem tam s hlavními hrdiny, ve slavné zemi jménem Alagaësii.

Velké plus je použití vymyšlených jazyků, která obohatili příběh a dodaly fantastické zemi reálnou podobu.

Nakonec si u mě kniha vysloužila 4 hvězdičky. Protože jde sice o skvělou fantasy, ale svým stylem psaní a jednoduchostí a předvídatelností mi tak trochu připomíná knihu pro menší čtenáře, ale i přesto jsme si knížku oblíbila.

Anotace:  Jeden chlapec, jeden drak, svět dobrodružství. Fantasy bestseller Eragon z pera patnáctiletého Christophera Paoliniho, který nadchl miliony čtenářů po celém světě. Vypráví příběh chudého farmářského chlapce, který najde v Dračích horách modrý kámen, z něhož se vyklube dračí mládě - Safira. Spolu se vydají na nebezpečnou cestu královstvím ovládaným králem, jehož zlo nezná mezí. Dokáže Eragon naplnit své předurčení a převzít břímě legendárních Dračích jezdců? Osud království možná leží v jeho rukou... První díl tetralogie Odkaz Dračích jezdců.




Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Fragment.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Statistika blogu

Používá technologii služby Blogger.
Argyle Creme Template © by beKreaTief | Copyright © Začátek věčnosti