RC Review: Ready Player One

Název knihy: Ready Player One
Autor: Ernest Cline
Série: /
Nakladatelství: JOTA
Počet stran: 512
Soundtrack ke knize

Píše se rok 2045. Přírodní zdroje a suroviny se tenčí. Populace spěje k zániku. Země umírá. A právě na této pomalu se rozpadající planetě vytvoří geniální počítačový programátor Halliday virtuální svět OASIS.
OASIS je spleť všeho, co si jen člověk může přát. Navštěvujete zde virtuální školy, můžete likvidovat neznámé bytosti a postupoval na levelech jako v jiných RPG hrách. Ale v OASIS je také obsaženy veškeré vědomosti lidstva. Knihy, které kdo kdy napsal, všechny filmy, hry... Můžete si zde vzít svou životní lásku, aniž byste ji kdy poznali v realitě.
Předtím, než Halliday zemřel, zanechal po sobě odkaz. Velikonoční vejce schované ve hře. Kdo ho najde, získá vládu nad OASIS a také celé Hallidayovo jmění - čítající přibližně 240 miliard dolarů.
Celých pět let se pokoušeli gunteři (pozn. odvozeno od egg hunter) získat vejce. Jim šlo jen o zachování OASIS jako lepšího místa k životu. Ale pak tu jsou Sixeři. Najatí hráči, kteří nemají jméno, jen hráčské číslo začínají číslem šest. Najala je firma IOI, která chce OASIS zpoplatnit a to by představovalo naprostou katastrofu pro ty, kteří si tohle nemohou dovolit, a OASIS pro ně představuje jediné štěstí. Sixeři jsou jen banda podplacených lidí, kteří vůbec nehrajou fér. Nehrajou tak, jak si to Halliday představoval. A proto je všichni nesnáší.
Celých pět let vejce nikdo nenašel. Ale teď, po pěti letech, v roce 2045, se najednou na výsledkové tabuli objevilo na prvním místě jméno Parzival.

Wade Watts žije se svou tetou v komínech, karavanech naskládaných na sobě. Jeho život není lehký, proto pro něj představuje nalezení Velikonočního vejce jedinou šanci, jak zmizet z komínů a žít šťastně. Jako všichni gunteři chce nechat OASIS takové, jaké je. Lepší místo k životu.
Když najde Měděný klíč, jeho avatar s nickem Parzival, i on samotný, se stává terčem. Zatímco někteří z něj chtějí dostat informaci, kde našel Měděný klíč, mírovou cestou, IOI na to jde rovnou. Dají mu nabídku a pokud ji nepřijme, může se stát něco zlého. A IOI se nebojí jít přes mrtvoly, protože jde nejen o výhru, ale i o získání celého lidstva tím, že jim vezmou to, co nejvíc na světě milují.
Honba za Velikonočním vejcem se tak stává bojem na život a na smrt. Sledujeme nově nalezená přátelství, ztráty dobrých lidí, nečekané zvraty a především zoufalou snahu zachránit ráj v podobě OASIS.

„Tři klíče, tři brány a na konci Velikonoční vejce, nezměrné bohatství a sláva.“

Wade je typický kluk, kterých je v OASIS spoustu. Ale něčím se přece jen liší. Je chytrý, milý, žádný sebestředný kluk s velkým egem. Budete mu fandit hned od začátku. Budete s ním prožívat dobrodružství a procházet s ním spetitým množstvím rébusů.
Stejně tak si oblíbíte i jiné postavy. Art3mis, která se nám zpočátku jeví jen jako obyčejná blogerka, která publikuje své fotky ze hry a píše o tom, jak daleko je s řešením k nalezení klíče. Později ale dostane v příběhu svou velkou roli a všichni budete chtít zjistit, co se skrývá za tou plnoštíhlou avatarkou.
Stejně tak i Aech. Tajemný kluk, který se stal Wadeovým nejlepším kamarádem. Stejně i u něj si budete přát odhalit všechny jeho tajemství a nakonec budete vážně překvapeni, co je zač.

Jako velký fanda počítačových her a sci-fi jsem nemohla této knize odolat. A jsem ráda, že se mi tahle kniha dostala do rukou, protože byla fantastická. Určitě předčila spoustu mých oblíbených knih, které jsem doposud četla. Začala jsem ji číst ve škole a věřte mi, že přečíst si první dvě stránky a pak čekat celých 45 minut, než budu moct pokračovat dál, bylo vážně utrpení!
Hned na začátku vás kniha chytí. Začátek je taková předmluva a vám připadá, že Wade je autor této knihy, jako by napsal autobiografii. A vy se budete chtít dopídit, co bude dál. Člověk zde opravdu hltá stránku za stránkou, vždy na něj vyskočí něco nového, překvapujícího, nedokáže od knihy odtrhnout oči, dokud ji konečně nedočte a nedobere se očekávanému happy endu. Ale jestli takový bude, nebo se nás autor rozhodne potrápit, to si musíte přečíst sami. Věřte mi, že nebudete litovat.
Nový paperback knihy, kde jsou
vyobrazeny „komíny“

Já byla z kniha opravdu mile překvapená, vlastně víc než to. Přála jsem si, i navzdory špatné budoucnosti, tam být také, hledat vejce a proplétat se spletí hádanek, které jsou tak složité, až je to k neuvěření. Najít první klíč k první bráně je těžké, protože se může skrývat kdekoliv. Někde na jedné z tisíců planet.
A pak Wade najde klíč. A vy se budete cítit jako byste byli v jeho kůži. Spolu s ním budete prožívat každé dobrodružství, budete sami pídit po klíči a budete obohaceni o nové znalosti z doby osmdesátých let. Budete knihu prožívat, jako byste tam sami žili. Příběh se bude odehrávat před vašima očima jako by běžel na filmovém plátně a vy ho nemůžete ovlivnit. A proto se budete bát o osudy svých hrdinů. Stejně jako já. Srdce vám budete bušit při každé nebezpečné situaci, budete se uculovat nad konečně nalezeným štěstím. A možná vás i přepadne smutek. Ale já si knihu užila. Vyvolala ve mně spoustu pocitů, především samých kladných. Chtěla bych knihu vychválit až do nebe, protože ona si to zaslouží. I tak Ernest Cline, který napsal dokonalý příběh.

„ A potom, 11. února 2045 večer, se na horní příčce Výsledkové tabule, celému světu na očích, objevilo jméno jednoho avatara. Po pěti dlouhých letech se konečně našel Měděný klíč, a vypátral ho osmnáctiletý kluk, který žil na parkovišti obytných přívěsů na okraji Oklahoma City.Ten kluk jsem byl já.Příběh o tom, co se dělo pak, se pokoušely převyprávět desítky knih, kreslených seriálů, filmů a minisérií, ani jedna z těch verzí ho ale nepodává pravdivě. Takže bych to rád uvedl na pravou míru, a to jednou pro vždy.“ - Citace z knihy, str. 18

Kniha je označována jako futuristické retro. Zdá se to nemožné, ale je to tak, autor zde skvěle zkombinoval minulost s budoucností. James Halliday miloval osmdesátá léta, ustrnul v jejich době a to ho dělalo trochu bláznivým člověkem. A pokud chcete v najít vejce, musíte nejdřív ovládnout minulost. Protože právě tam, někde v těch starých filmech, knihách a hrách se skrývá odpověď.

V budoucnu (přesněji v roce 2013 - 2014) se dočkáme i filmového zpracování. Práva na filmové zpracování koupila společnost Warner Bros. a De Line Pictures. Jestli se jim podaří udělat film stejně tak skvělý jako je tahle kniha, na to už si musíme počkat. Ale máte se na co těšit.

Podívejte se na trailer ke knize:

Anotace: Píše se rok 2045 a svět, utápějící se v energetické a ekonomické krizi, je velmi chmurným místem k životu. Není divu, že většina lidí utíká před realitou do uměle vytvořeného vesmíru videoherního systému OASIS, kde mohou zapomenout na běžné starosti, vytvořit si novou identitu a jejím prostřednictvím se pak pohybovat po tisícovkách virtuálních planet, pracovat, studovat, bavit se a prožívat své sny. Navíc se tam někde skrývá i dědictví po tvůrci této videohry, miliardáři Jamesi Hallidayovi, který před svou smrtí zanechal ve skrytých koutech OASIS několik klíčů, jež mají hráčům ukázat cestu k pokladu. Trvá však dlouhých pět let, než se středoškolákovi Wadu Wattsovi podaří objevit první z nich. A potom vypukne hotové peklo, protože zájemců o dědictví, které nálezci zajistí doživotní bohatství a obrovskou moc, je nespočet a v cestě za svým cílem se neštítí žádných prostředků. Když se pak soupeření přenese z virtuálního světa do toho skutečného, končí veškerá legrace — tady už jde o život.

Děkuji za poskytnutý recenzní výtisk nakladatelství JOTA.
Knihu si můžete objednat u nakladatelství JOTA.

Zdroje obrázků: oficiální web RPO