20. června 2013

RC recenze: Deklarace smrti

Název: Deklarace smrti (Originální název: The Deaclaration)
Autor: Gemma Malley
Série: Deklarace #1 (Origiální název: The Declaration #1)
Nakladatelství: Fragment
Žánr: Sci-fi
Počet stran: 256

Anotace: Velká Británie, rok 2140.
Život na Zemi se změnil od základů. Lidská civilizace už není ohrožena smrtelnými nemocemi, na které věda objevila léky. Nesmrtelnost však přináší i možná rizika - největším z nich je přelidnění. Proto byla přijata Deklarace - každý obyvatel může mít jen jedno dítě... Kdo zákony poruší, bude potrestán. 
Patnáctiletá Anna se narodila rodičům, kteří měli dvě děti. Nyní je označována za "Přebytečnou". Jaký život ji čeká? Dokáže se vyrovnat se svým osudem vyděděnce?



Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Fragment




Deklarace smrti je už druhé vydání knihy The Declaration, ale tentokrát oblečené v novém kabátě s novým názvem. V roce 2007 se nám do rukou dostalo první vydání. Byl to bestseller, a teď se tuhle vyprodanou knihu rozhodlo nakladatelství Fragment vydat znovu.
Já jsem z nové obálky nadšená, abych se přiznala, zrovna obálka Přebytečných mě nijak neoslnila a nejspíš bych knihu blíže nezkoumala.
Proto jsem ráda, že se mi do rukou dostalo nové hezčí vydání, s krásnou obálkou. A taky jsem ráda, že mě nakonec knížka zaujala.

Lidé vždy snili po nesmrtelnosti a alchymisté začali neúspěšné hledat léky na stárnutí. Když pak vědci objevili, jak lidem zajistit nesmrtelnost... Jak nestárnout a netrpět nemocemi. Je to nádherné, žít věčně, ale má to i stinné stránky. A pak jednoho dne vědci našli lék. A tak vznikla Deklarace. Ta všem lidem zakazuje mít více než jen jedno dítě. Když tohle někdo poruší, budou potrestáni a jejich další děti zavřeny do ústavů pro Přebytečné.
Anna je také Přebytečná. Žije v ústavu Grange Hall, což je ústav pro výchovu přebytečných. Ale je to především vězení a tak nějak i mučírna, kde přebytečným výchovou vymývají mozky. Nutí je nenávidět své rodiče, stejně tak jako sami sebe.
Anna je se svým životem smířená. Chce se stát Užitečnou a pracovat pro někoho z Vyvolených, nesmrtelných, protože tohle je práce Přebytečných. Anna je poslušná, dělá co se jí řekne, chová se podle pravidel a z celého srdce nenávidí své rodiče. A pak se zde objeví Petr, který do jejího života přinese nějaké světlo a změní její pohled na svět. A tak se po dlouhé době v ústavu Anna spolu s Petrem rozhodne utéct a najít její rodiče. Ale může se jim to vůbec povést? Můžou se skrýt před celým svět?

Knížka byla občas psaná z pohledu třetí osoby, ale někdy si Anna vedla deníček... Byla to taková malá známka „rebelie“, protože Přebyteční by neměli mít svůj vlastní majetek. Ale ona si přesto zapisovala své myšlenky a malý sešit si schovávala do skoro neviditelné díry ve zdi v umývárně. Na některých zápiscích toho mnoho zajímavého nebylo a připadlo mi to jen jako shrnutí děje, protože jsme se nedozvěděli nic moc nového. Ale pak nás překvapily i nové a zajímavé informace.

Tahle kniha se mi líbila, i přesto, že místy byla tak trochu dětinská. Přesto mě donutila přemýšlet nad spoustou věcí. Ta nesmrtelnost by byla nádhera, ale osobně bych se toho nechtěla dožít. Co mi ale hlava nebrala bylo, jak se zacházelo s Přebytečnými, jako s nějakými odpadky, co na tomto světě nemají co dělat. Jenže tohle se vždy musí stát, nikdy nemůže být svět naprosto dokonalý a bez poskvrnky... A i když lidem zajistíte nesmrtelnost a řeknete jim, aby se řídili těmi a těmi zákony, jako byste jim přímo říkali „porušte je!“ To by ale vědci museli vymyslet i lék na poslušnost.

Deklarace smrti se mi líbila... Jsem ráda, že se mi dostala do rukou, protože mě donutila přemýšlet o světě a o tom, co by se jednou mohlo stát realitou.
Docela mi vadilo, jak se kniha zpočátku vlekla, mohlo tam být víc napětí a akce a ten konec mi přišel trošku naivní, přesto ale hezký. Přes těch pár malých drobností, o kterých jsem se už zmínila, nakonec dávám knížce 4 hvězdičky.


Žádné komentáře:

Okomentovat

Statistika blogu

Používá technologii služby Blogger.
Argyle Creme Template © by beKreaTief | Copyright © Začátek věčnosti