RC recenze: 0.4 Soumrak civilizace

Název: 0.4 Soumrak civilizace (Originální název: Human.4)
Autor: Mike Lancaster
Série: (Origiální název: Point 4)
Nakladatelství: Egmont
Žánr: Sci-fi
Počet stran: 180

Anotace: „Jmenuju se Kyle Straker a už neexistuju.“ Tak začíná příběh Kylea Strakera nahraný na starých magnetofonových páskách. Můžete si myslet, že ty pásky jsou nějaký nepovedený vtip. Ale možná jsou dokladem historie minulého světa. Ale pokud ty pásky mluví pravdu, pak to znamená, že všechno, co si myslíme, že víme, je lež.
A když je všechno lež, míníme tím také sebe? Nahrajte se zpět do světa nové generace!

Jak by vám bylo, kdybyste se probudili a zjistili, že se všechno kolem vás změnilo? Že vaše rodina a přátelé jsou jiní?

Všechno začíná jedním obyčejným dnem v malém městečku, kdy kluk jménem Danny Birnie na talentové soutěži zhypnotizuje své dva kamarády - Kylea a Lily - a další dva dospělé lidi. Všechno se zdá být v pořádku, dokud se ale neproberou a nezjistí, že všichni lidé zamrzli. Ne ohromeni tím, že hypnóza fungovala, ale zmrzli, jako by se zastavil čas. Čtyři přeživší nechápou, co se stalo. Snad se čas skutečně nezastavil? Nebo jde o útok mimozemšťanů?
To se nejspíš hned tak nedozví, protože všichni najednou ožívají a jsou přesvědčeni o tom, že bylo vše v pořádku, tak jak mělo být. Ale to nejhorší teprve přijde. Podivné řeči a chování usvědčuje naši čtveřici v tom, že se lidé v tomhle městečku skutečně zbláznili.

Jelikož je kniha vlastně přepis nahrávek na magnetofonových páskách, které někdy v budoucnu objevil nějaký fanoušek starodávné hudby, tak mi připadalo docela nereálné, že by si Kyle pamatoval naprosto všechno, každé slovo, co kdo řekne. No i na tohle si nakonec autor našel vysvětlení.
Příběh je přerušován poznámkami autora. Například to, že si o Teletubbies myslí, že jsou to bohové a a bohyně uctívané především dětmi. Slyšela jsem na tyto poznámky spoustu názorů, že se to lidem nelíbí a kazí to knihu. U mě to bylo přesně naopak, já na tom ty poznámky milovala. Častokrát jsem se smála a zároveň divila, co všechno ti „lidé“ neví o naší minulosti. Autorovi poznámky tak propůjčovaly příběhu více reálnosti, někdy jsem si i při čtení připadala jako 1.0, upgradovaná verze člověka,  která čte příběh o tom, jak jsme vlastně vznikli a co bylo na samém počátku a že nejsme na tomhle světě sami, obýváme ho spolu s přízraky, o kterých jsme doposud nevěděli.

První, co mě naprosto dostalo a donutilo si knížku přečíst, byla obálka. Je sice děsivá, a to už jen na obrázku, ale když ji držíte v rukou, je to ještě horší. Ruka s podivnými vlákny, které se na zadní straně spojují s druhou rukou. Je to strašidelné a zároveň poutavé. Naprosto jasné je, že se nejedná jen tak o obyčejný obrázek bez významu, v průběhu čtení se dopracujeme i k tomuto a zjistíme pravý význam ruky, ne jen to, že působí odstrašujícím dojmem.

Co mě překvapilo nejvíc byla tloušťka knihy, na první pohled zarážející. Obsahuje 180 stran a při tom ve mně zanechala hluboký dojem, zavrtala se mi pod kůži. Navždy. Častokrát mi lezl mráz po zádech, bála jsem se spolu s Kylem všech těch podivných věcí, které se děly kolem. Nakonec těch 180 stran naprosto stačilo, protože Kyle nám už řekl vše, co chtěl. Ani nevím, jestli bych chtěla znát jejich konec. Nevíme, jak Kyle spolu s Lily dál žili, jestli se nakonec nechali přeměnit na 1.0 nebo zůstali 0.4. Teď už si můžeme jen klást otázky a spekulovat o tom, co mohlo být dál. Skutečnost je taková, že už se to nedozvíme.

Nakonec jsem se nula-celá-čtyřkám rozhodla dát 5 hvězdiček. Nevím, jestli si to knížka zaslouží, já si myslím, že ano. Čtení jsem si užívala, příběh byl napínavý, na každé stránce na vás vybaflo nějaké překvapení, které naprosto odrovnalo vaše teorie o tom, co se vlastně děje.

Už bych chtěla říct jen jedno.

Tohle je důkaz.
Že jsme-