RC Recenze: Moře nestvůr

Poslední den školy to začalo! Hodina tělocviku se proměnila ve vybíjenou s lidožravými obry a Grover se dostal do průšvihu.
Další špatná zpráva: Táboru polokrevných hrozí zničení...
Vydávám se s přáteli na výpravu, ze které se nemusíme všichni vrátit živí...
Jdeš do toho s námi?"
Co kdyby měli staří Římané pravdu? Co kdyby jejich víra, jejich mytologie a příběhy, které si
předávali z generace na generaci, byly přeci jen pravdivé? Jaký dopad by to asi mělo na náš svět?
Percy Jackson je takový normální kluk, který už byl vyhozený z pár škol a to chodí teprve do sedmé třídy a pouze si přeje ji dokončit. Zbývá mu poslední den, vždyť to se už nemůže nic stát, ne? Jenže, abych uvedla věci na pravou míru, může. Percy totiž není jen tak obyčejný kluk, je to polobůh, syn člověka a boha, takže pro něj neexistuje něco jako normální život a to se potvrdí i v poslední den školy.
Při hodině tělocviku ho napadnou Laistrygonové, což jsou vlastně lidožraví obři. Zachrání se jen díky své kamarádce Annabeth a svému novému kamarádovi Tysonovi. Jenže, kdo by si myslel, že tím to všechno skončí, je na omylu. Hned při návratu do Tábora polokrevných Percy zjistí, že je tábor napaden velkými kovovými býky a magické hranice kolem něj se hroutí.

Celý svah kopce hořel. Zranění hrdinové potřebovali ošetřit. A pořád tu ještě byli dva zmlácení bronzoví býci, kterých bylo třeba se zbavit, a počítal jsem, že se do běžných popelnic na recyklovaný odpad nevejdou.

Původem těchto hranic je borovice, která vznikla z umírající dívky Thalie, která se obětovala pro své kamarády, a její otec Zeus ji přeměnil, aby chránila celý tábor. Jenže borovice teď umírá a tak se Percy se svými přáteli musí vypravit na nebezpečnou cestu za jedinou šancí tábor zachránit.
Moře nestvůr, vlastně celá série Percy Jackson, se čte neskutečně rychle a jednoduše. Proč? Je určena trochu mladším čtenářům a tomu i odpovídá celkový styl psaní, který byl trochu jednodušší a někdy docela hodně předvídatelný. I když je pravda, že místy je napínavý a nikdy nemůžete s určitostí vědět, která příšera na vás vybafne.
Už i po dvou knížkách už jsem poznala, jak autor píše a k čemu vždycky směřuje. Dobro vítězí. A hlavní hrdinové, jakožto zastánci dobra, nikdy nemůžou skončit poražení, ba co hůř, mrtví. Alespoň takový pocit mám po prvních dvou dílech. V čem ale můžete zase být na pochybách jsou osudy vedlejších hrdinů, u kterých nikdy nevíte, jestli přežijí, skončí poraženi, nastolí mír nebo jen budou stát v pozadí a dělat křoví a nakonec možná i oni sehrají svou roli.
Ani první, ani druhý díl mě nezaujal natolik, abych chápala, proč tuhle sérii všichni tak vychvalují, spíš bych řekla, že jde o takovou jednoduchou pohádku pro ty, co mají rádi řeckou mytologii. Tím ale nechci říct, že jinak je Percy Jackson k zahození. To ne, ale to zjistíte až v následujících dílech, kdy se to už začíná zlepšovat.
Právě to, že příběh ubíhal rychle a neobsahoval příliš mnoho dlouhých a složitých popisů je jedno pozitivum. Konec přišel rychle s příslibem dalších dobrodružství, které nás čekají v dalších dílech.

„Tak pr,“ řekl jsem. „Děláš, jako by ta... ta věc, kterou Grover objevil, bylo to jediné na světě, co může tábor zachránit. Co je to?“
„Napovím ti. Co máš, když oholíš berana?“
„Svinčík?“

Jak už jsem říkala, příběh je inspirovaný řeckou mytologií. Autor trošku modernizoval příběh, přesunul Olymp do New Yorku, vlastně posunul celý ten „svět bohů“. Přišel s vysvětlením proč a dodal příběhu zase nějakou originalitu. Na jednu stranu to může být fajn, ale na druhou mi trošku vadilo, že se celý příběh odehrává v Americe, kde se vlastně děje úplně všechno i mimo Percyho Jacksona. Ale zrovna tahle změna ani tak neubrala na mém hodnocení.

Nemůže být pochyb o tom, že Percy je hlavní hrdina celé série. Je tak trochu slavný už kvůli svému původu, i kvůli jeho činům z předchozího dílu. I teď se vydává na svou další nebezpečnou výpravu, i přes jasně daný zákaz. Percy nikdy nedokáže jen tak stát a koukat, až se všechno nějak seběhne. Ani teď nemůže čekat, až ostatní najdou zlaté rouno, tak se potají vydá také na výpravu a zároveň se snaží najít i svého kamaráda satyra Grovera.
Oproti minulému dílu už jsem měla Percyho o něco víc ráda a fandila jsem mu.
Pak jsou tu ještě další hlavní hrdinové příběhu, například Percyho nejlepší kamarádka Annabeth, která ho nikdy nenechá cestovat samotného, a kyklop Tyson, ze kterého se nakonec vyklube Percyho brácha a k tomu i člověk kyklop, kterého by každý uvítal v bitvě po svém boku. Tysona jsem si oblíbila okamžitě a bylo mi docela líto, jak k němu ostatní přistupovali a smáli se mu. Dobře, pravda, taky jsem se smála při jeho hláškách, které byly občas dětinské, ale určitě se po Moři nestvůr stal tento jednooký kluk mým dalším oblíbencem.

„Mám to,“ řekl Hermés. „Mladí lidé nedělají vždycky to, co se jim nařídí, ale pokud se jim to povede a dokážou něco úžasného, někdy uniknou trestu. Jak se ti to líbí?“

Moře nestvůr bylo také zfilmované, ale nejspíš to byl také poslední zfilmovaný díl ze série. Setkal se se spoustou kritiky. Ani se tomu nedivím. Fanoušky knih film odradil z důvodu, že byl hodně pozměněný a těm, co knížky nečetli, se jednoduše nelíbil. Mě samotnou sice ani jeden film přímo neuchvátil, ale nemyslím si, že by byl tak hrozný. Beru ho jako samostatný svět a nesnažím se ho srovnávat s knížkou a v tom případě je docela dobrý. Jako velké pozitivum na filmu je pro mě věk hrdinů. Tohle srovnat prostě musím. V knížce mají všichni tak cca 13 let, myslím, a skutečně si nedokážu představit, jak by to vypadalo, kdyby tak mladé herce obsadili. Vždyť to je trend snad u všeho obsazovat starší herce, tak proč by se to Percymu mělo vytýkat?

Konečné hodnocení je takové, že se mi druhý díl líbil o něco více než první (i když jsem ho četla už docela dávno), ale nebyl to až takový rozdíl. Šla jsem do toho s tím, že mě možná celá série nakonec tolik nenadchne, což se zatím skutečně nestalo. Percy Jackson je takové oddechové čtení, kterých s podobnou tématikou není mnoho. Takže když už se do Percyho pustíte, nevzdávejte to hned, protože pak to bude stát za to, jen se člověk musí prokousat prvními díly.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Fragment