(RC) Recenze: Okamžik všeho

Autor: Shelly King
Nakladatelství: Host
Přeložila: Martina Šímová
Žánr: Společenský román, romance
Počet stran: 312

Nezaměstnaná IT specialistka, krachující antikvariát, stará kniha a láska dvou lidí, kteří se nikdy osobně nesetkali…

Život Maggie Duprésové je vzhůru nohama. Propustili ji z firmy v Silicon Valley a ona je teď „nedobrovolně vyřazena z výplatní listiny“. Podle své matky selhala, protože se neprovdala, a navíc je bez práce. Před problémy se ukrývá ve Vážce, antikvariátě, který je na tom podobně jako ona. Jednou se Maggie dostane do ruky starý potrhaný výtisk Milence lady Chatterleyové, a když ho otevře, najde v něm vepsané vášnivé vzkazy dvou lidí, kteří se nikdy osobně nesetkali. Maggie zjistí, že jejich milostná konverzace neprobíhala v minulosti, jak se původně domnívala, ale že je zcela současná a ona ji přerušila. Zapojí tedy všechny své schopnosti geeka a rozhodne se dát ony dva čtenáře dohromady a zachránit krachující antikvariát. Toto předsevzetí má nečekané následky: všechno, co dosud pokládala za podstatné, se převrátí a Maggie zjistí, kým skutečně je.

Představte si antikvariát, kde se nachází knihy všude, kam se podíváte. Na podlaze i v policích, které knihami doslova přetékají. Představte si, že můžete celý den sedět v křesle za oknem antikvariátu a jen si číst. Pro knihomola snad splněný sen, ne?

Na starých knihách je krásné to, že mají svůj vlastní příběh, mnohé vystřídaly mnoho majitelů a mohly by vyprávět i jiný příběh, než jen ten, který v nich je napsaný. Jedna taková kniha je něčím výjimečná. Na jejích stránkách se totiž zrodila láska. Je to už dávno, kdy muž jménem Henry napsal do knihy vzkaz a dostalo se mu odpovědi od Catherine. Seznamovali se pomocí slov a vět a zamilovali se do sebe.

S použitými knihami se to má tak, že si s sebou přinášejí svou minulost. ... Naším úkolem je osvobodit je od jejich předchozích životů, aby se mohly dostat k lidem, kteří je chtějí.

Maggie přišla o práci a už nějakou dobu jen vysedává v antikvariátu Vážka a nedělá nic jiného, než že si čte. Když se jí naskytne možnost získat zpět svou starou práci, neváhá a začne se snažit. Díky tomu se dostane k Henrymu a Catherine a využije jejich příběh k tomu, aby Vážce pomohla a ukázala tak své výjimečné schopnosti. Během toho ale zjišťuje, jak jí na Vážce začíná záležet, a zároveň by ráda odkryla záhadu dvou lidí. Setkali se vůbec někdy? Žijí spolu? Jsou šťastní a zamilovaní? A má vůbec Maggie nějak šanci to zjistit?

Maggie mi jako hlavní hrdinka sedla. Občas. Je to knihomolka, i když na knížky máme odlišný vkus. Většinou mi byla sympatická, líbilo se mi na ní, jak dokáže být výřečná a dokáže lidi ukecat k čemukoliv. Líbilo se mi, jak přemýšlela, aby získala to, co chce, i když to někdy bylo podlé. Co mi ale na ní vadilo byla její lhostejnost k práci. Byla nezaměstnaná a nevypadalo to, že by se snažila to změnit.
Maggieina matka se mi nelíbila od první chvíle. Mrcha, co se snaží mít dokonalý život a moc jí nezáleží na vlastní dceři. Pak tu byl majitel Vážky, Hugo, starší pán, který nějakým zvláštním způsobem přitahoval ženy. Opravdu by mě zajímalo jak.
Jason pracuje pro Vážku a je to zkrátka podivín. Vůbec jsem netušila, co si o něm myslet. Ve většině chvil se choval opravdu nepřátelsky a zvláštně a patřičně dával Magiie najevo co si o ní myslí. Za zmínku určitě stojí i Dizzy, kamarád Maggie, kterému se líbí kluci, a Rajhit, který se vždy objeví zničeho nic a mezi ním a Maggie se rozvíjí zvláštní vztah.

Láska nám objeví to, co nevíme, že chceme. — Henry

Musím přiznat, že nebýt té zápletky s Henrym a Catherine, kniha by až tak dobrá nebyla, spíš by to byla většinou jen další zamilovaná, ničím originální knížka. Ale tito dva tu jsou a dělají knížku něčím víc. Jejich příběh je jedno velké tajemství o kterém jsem celou dobu chtěla vědět víc. Přála jsem si, aby se jednoho dne objevili na prahu Vážky a pověděli nám svůj příběh. Věty, které napsaly do knihy, na mě udělaly dojem, protože jejich dopisování v sobě mělo kouzlo a ukrývalo spoustu krásných myšlenek.

Zápletku si autorka vymyslela opravdu dobře. Věřte mi, že jsem až do poslední chvíle vůbec netušila, co má za lubem. Nevěřila jsem, že by mě mohla překvapit a to se nakonec stalo. Ta informace přišla tak náhle, že jsem byla překvapená stejně jako hlavní hrdinka. A to autorka ještě měla v rukávu další překvapení.
Ke konci jsem zjistila, že mě začal více bavit i příběh samotné Maggie a částečně jsem i byla spokojená s jejími volbami, s tím, co udělala a jak se kdy zachovala.

Já jsem zůstala sama a přemýšlela jsem nad pohybovými rovnicemi, které nás všechny tlačí vpřed a zase zpátky k tomu druhému.

Nebyla jsem sice z knihy až tolik nadšená, ale líbila se mi. Moc. Táhla se v takovém poklidném a odpočinkovém tempu, ale měla něco do sebe, dokázala mě překvapit i rozesmát a především v sobě skrývala i několik momentů, nad kterými se člověk mohl zamyslet. Odnesla jsem si z knihy nějaké oblíbené citáty a momenty díky kterým si určitě někdy na Okamžik všeho zase vzpomenu.

Věřím, že pokud milujete knihy, Okamžik všeho vás přinejmenším zaujme. Spousta čtenářek se v hlavní postavě najde a k tomu prožijete i menší pátrání a takový až magické příběh bez nadpřirozena. Okamžik všeho za přečtení stojí, ale stejně jako každá kniha, i on si musí najít své čtenáře, kterým se bude líbit.
Za zprostředkování recenzní e-knihy děkuji e-shopu Knihcentrum.cz
E-knihu si můžete koupit ZDE.