11. ledna 2016

Pán věže | (RC) Recenze

Název: Pán věže
Originální název: Tower Lord
Autor: Anthony Ryan
Série: Stín krkavce
Díl: 2/3
Nakladatelství: Host
Přeložil: Jakub Kalina
Žánr: (High) fantasy, magie, válečné
Počet stran: 762 (e-kniha)

Druhý díl trilogie Stín krkavce.
Tváří v tvář hrozbě musí i ta nejváhavější ruka nakonec pozvednout meč.
Vélin Al Sorna je unavený z války. Ve službách Sjednoceného království a Víry prošel bezpočtem bitev. Jedinou odměnou mu však byla ztráta lásky, smrt přátel a zrada krále. Po pěti letech v alpírském žaláři touží po návratu domů a klidném životě bez válek a vražd.
Revinou jedinou touhou je však vrazit Vélinovi na uvítanou v rodné zemi nůž do srdce. Zničil její rodinu i její život. Nic ji neodradí od krvavé pomsty – dokonce ani hrozba vpádu nejmocnějšího nepřítele, jakému kdy království čelilo.
Jakmile však vzplanou válečné ohně, z protivníků se stávají spojenci, a co bylo dříve pravdou, mění se v lež. Pokud má být království zachráněno, musí Reva přijmout budoucnost, jakou si nepředstavovala, a Vélin se musí znovu ponořit do minulosti, kterou by nejraději pohřbil.
Konec první dílu, Písně krve, jistě v mnohých z nás zanechal spoustu otázek a očekávání. Anthony Ryan naštěstí píše rychle a netrvalo tak dlouho a brzy se dostal druhý díl i k nám.

Tentokrát nás čeká mnohem víc, než v první knize, zejména co se týče postav. Příběh je vyprávěn z pohledu hned několika lidí, jejichž cesty se občas propletou, ale většinou každý přebývá na jiném konci světa a prožívá svá dobrodružství. Vélin se stal Pánem věže v Severních provinciích, princezna Lyrna se vydává na cestu, aby dojednala mírovou smlouvu, bratr Frentis se ocitá v zajetí zvláštní, kruté ženy, dívka Reva se snaží najít nejen meč svého otce, ale později také smysl života.
Životy všech postav jsou nějakým způsobem propletené a jako čtenáři můžeme stát při nich a očekávat okamžik, kdy se jejich cesty protnou.

... jestli nejsou stálé ani hvězdy na obloze, pak už není stálé nic. (str. 685)

Jak už jsem psala, kniha je psána z pohledu více postav, díky čemuž jsem měla z knížky prve obavy. Vélina jsem si oblíbila a najednou jsem se o něj měla dělit? Nebo spíše on se o svou knihu měl dělit s někým jiným? Bylo to zvláštní číst o něm a přitom ho pozorovat očima naprosto jiné postavy. Naštěstí to tak nezůstalo napořád a nejspíš za to může i skvělý autorův styl psaní, že jsem se opět brzy vžila do děje a zvykla si na všechny postavy a nakonec i jejich osudy mě nenechávaly spát.
Vélin mi skoro připadal jako někdo úplně jiný. Odmítal znovu bojovat a zabíjet, kvůli čemuž jsem měla pocit, že to snad není ani on. Jenže pořád byl a já jsem ho brzy znovu dokázala najít a oblíbit si ho.
Bratr Frentis se stal už v prvním díle jednou z mých oblíbených postav a teď jsem si ho oblíbila ještě více. Po většinou jsem si ním soucítila a fandila mu. Jeho kapitoly byly zajímavé, nastínily kus magie a ukázaly velké dálky.
Naopak Revu jsem si příliš neoblíbila. Byla zpočátku hodně pobožná a to mi docela vadilo. Samotná její povaha si mě tolik nezískala, ale nechci ani tvrdit, že bych ji nesnášela. Autor ji popsal dobře, ale nesedla mi.
Princeznu Lyrnu jsem měla ráda i v prvním díle, přišla mi tajemná a nebezpečná, i když na první pohled tak rozhodně nevypadala. Nakouknout do její hlavy byl rozhodně zajímavý zážitek.
Kromě těchto čtyř se zde nachází i spoustu jiných postav. Několik nových a postavy, které hrály v prvním díle velkou roli, se zde opět objevují, ale dostávají také místo i již dříve jen letmo zmíněné postavy.
Ať už ale šlo o kohokoliv, autor ho dokázal popsat realisticky, každý měl svou osobnost, a spolu s jeho výjimečným vypravováním na mě kniha působila famózním dojmem. Je nutné říci, že ani v druhém díle se nevyhneme válčení, naopak zde bude hrát velkou roli a velká část knihy bude právě o válce. Ovšem nečekejte jen samé bitvy a zabíjení a hektolitry krve. Toho se sice také dočkáte, ale najdete tu i taktické záležitosti, seznámíte se s novými národy, budete stát u vzniku přátelství nebo budete pozorovat těžké osudy lidí sužovaných válkou.

Tak to už s významnými muži bývá – nevidí nože těch, kteří v jejich stínu. (str. 89)

Zpočátku jsem si trvala na tom, že byl první díl lepší, ale pak se mi začal líbit i Pán věže. Obě knihy měly něco do sebe a obě mě bavily, ale, jednoduše řečeno, nemyslím si, že by dvojka byla horší či lepší, jen jiná. Sice se nacházíme ve stejném světě a pořád pozorujeme osudy stejných postav, akorát všechny postavy vyrostly, dospěly či zestárly a tím pádem se změnila i jejich povaha. Změnila je válka nebo jejich těžký život a některé si tak možná oblíbíte znovu, jiní si vás už třeba nezískají.
Oproti prvnímu dílu bych dokázala najít více negativ, jako je třeba pro mě nudnější začátek nebo skutečnost, že jsem čekala víc magie. Poslední kapitola prvního dílu totiž přináší více nadpřirozena a slibuje tak pořádnou dávkou temných sil v druhém díle. Té jsem se ovšem nedočkala a to mě zklamalo, proto doufám, že ve trojce se autor zaměří právě na tento cíl.
Stejně ale přes všechna negativa, která mě v průběhu čtení napadla, jsem si nakonec knihu užila a povětšinou se bavila. Dokážu přehlédnout všechno špatné, protože si myslím, že Pán věže nenese prokletí druhých dílů, ale spíš je důkazem, že i druhé díly jsou skvělé.
Anthony Ryan je výborný vypravěč a svým čtenářů má do nabídnout. Jeho styl psaní je svěží, poutavý a neotřelý. Nemusíte se bát nudných a nezáživných pasáží, odstavců, které vám jen očima přeletíte, protože nepřináší nic důležitého. Všechno totiž popisuje tak akorát, aby nezatěžoval čtenáři hlavu a tak dokáže vytvořit něco fantastického. Zaměřuje se na důležité věci a události a zdá se, že skoro vše, o čem píše, má nějaký svůj význam a nemá funkci vaty, která by měla vyplnit hluchá místa.
Nešetří ani překvapeními a tajemstvími, které na vás čekají skoro v každé druhé kapitole. Kniha je nabitá akcí a přináší poutavý příběh, který si své čtenáře dokáže získat.
Za poskytnutí recenzní e-knihy děkuji Knihcentrum.cz
E-knihu můžete zakoupit ZDE.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Statistika blogu

Používá technologii služby Blogger.
Argyle Creme Template © by beKreaTief | Copyright © Začátek věčnosti