Thief of Lies | Recenze

Autorka: Brenda Drake
Série: Library Jumpers
Díl: 1/?
Nakladatelství: Entangled Teen
Žánr: Fantasy, young adult, romance, magie
Počet stran: 400

Gia Kearns would rather fight with boys than kiss them. That is, until Arik, a leather clad hottie in the Boston Athenaeum, suddenly disappears. While examining the book of world libraries he abandoned, Gia unwittingly speaks the key that sucks her and her friends into a photograph and transports them into a Paris library, where Arik and his Sentinels-magical knights charged with protecting humans from the creatures traveling across the gateway books-rescue them from a demonic hound.

Jumping into some of the world's most beautiful libraries would be a dream come true for Gia, if she weren't busy resisting her heart or dodging an exiled wizard seeking revenge on both the Mystik and human worlds. Add a French flirt obsessed with Arik and a fling with a young wizard, and Gia must choose between her heart and her head, between Arik's world and her own, before both are destroyed.
Nepochybuji o tom, že každého čtenáře zaujme kniha Thief of Lies minimálně svou obálkou a pak také názvem – Library Jumpers. A pak ta anotace! Neskočili byste snad okamžitě po šanci navštívit všechny knihovny světa? Obsah už ale nemusí sednout každému.

„Gia, you can never be lonely in the company of books.“

Když jsem zjistila, že bude tato kniha vycházet, stačilo mi se na ni jen podívat a hned jsem věděla, že si ji musím přečíst. Naštěstí vycházela hned na začátku roku, přesto mi ale trvalo ještě další měsíc, než jsem se k ní konečně propracovala – částečně za to mohl i strach z toho, že se mi knížka nakonec nebude líbit.
A nelíbila se mi? Těžko říct. Nejdříve jsem na ní opravdu nedokázala najít nic dobrého, protože mi přišlo, že čtu příběh, který už napsal někdo jiný. Začátek byl plný klišé – dívka vrazí do pohledného chlapce, ze kterého se nakonec vyklube nějaká nadpřirozená bytost. Dívka pak zjišťuje, že ona sama není obyčejným člověkem a navíc není ani obyčejnou nadpřirozenou bytostí. Je dítětem z proroctví, které buď spasí nebo zničí svět. Samozřejmě se zakouká do pohledného chlapce, ale pravidla jim nedovolují být spolu. A aby toho nebylo málo, objeví se tu i milostný trojúhelník.

I have wondered if my drawn to libraries had something to do with the magic hidden in them.

Ve zkratce řečeno to je celý příběh. Plus pár bitev, nějaké ty intriky a lži, výcvik, magie, velký nepřítel. Plusem je, že se mi kniha četla dobře a angličtina nebyla vůbec těžká. Ztrácela jsem se jen ve chvílích, kdy se autorka pustila do vysvětlování magického světa a jeho pravidel, takže mi spousta věcí docházela až v průběhu čtení.
Na co bych ale chtěla upozornit, je nespisovný jazyk. Některé postavy mluví po svém, další zase s francouzským přízvukem, který jsem vždy chvíli luštila, proto může být čtení těžší pro nepříliš zběhlé angličtináře.
Některé scény jsem si skutečně užívala, většinou to byly právě ty, kde došlo k boji, protože se většinou moc nekecalo, všichni se mlátili hlava nehlava a používali své magické schopnosti. Líbilo se mi, jak autorka pojala magii. Ve spoustě knížek se vždy objevuje latina (proti tomu samozřejmě nic nemám, samotné se mi latina líbí), ale v Thief of Lies se jako ten „magický jazyk“ používá italština. Nádherný jazyk, který mě také vždy fascinoval a do tohoto příběhu se hodil naprosto skvěle. Samotná magie je taky zajímavě vymyšlená, každý bojovník má svou vlastní bojovou magickou kouli (to chci taky!).
A tím nejmagičtějším a nejkrásnějším byly právě knihovny. Vždycky jsem toužila podívat se do těch nekrásnějších knihoven světa, kde člověk nemusí obdivovat jen knihy, ale i nádhernou architekturu. A tato kniha mi můj sen částečně splnila. Většina příběhu se sice nepohybuje v prostředí knihoven, ale mají tu svou podstatnou roli a skvěle doplňují atmosféru.

„We're alone in the world, taken from our true parents. I like to think of the libraries as our secret garden. Our escape.“

Hlavní hrdinka Gia je sice tou „vyvolenou“, ale to neznamená, že by začala chodit s nosem nahoru. Asi všichni vyvolení využívají svého postavení a ani Giu to někdy nemine, ale musím říct, že jako hlavní hrdinka mi docela sedla. Měla tak akorát dost paličatosti, milovala knihy a byla správně ztřeštěná.
Již výše zmíněný pohledný mladík – Arik – by si měl získat srdce každé dívky. Měla jsem ho ráda, ale podle mě mu chyběla ta správná jiskra, která by mě donutila ho milovat. Byl na mě prostě až příliš dokonalý, hezký, s uhlazenými řečmi, starostlivým chováním o Giu a celkově nereálný. I jejich vztah-nevztah byl takový nic moc. Chyběla mu taky jiskra. Od začátku bylo naprosto jasné, co se bude dít, všechno byla takové urychlené a průhledné.
Zbytek postav byly jen jako figurky na šachovnici; někteří vynikali trochu víc, třeba Giini přátelé Afton a Nick, Arikova kamarádka Lei, která mi utkvěla v paměti, protože mi trochu připomínala Mulan z Once Upon a Time. Zbytek postav mi ale splývá a i kdybych dokázala vyjmenovat jména, jen pár z nich bych mohla přiřadit k tomu správnému člověku. A to je další mínus na této knize, všechny postavy jsou moc dokonalé nebo dokonale nedokonalé, že ztrácí na reálnosti.

„I'm not scaren of fighting, I'm afraid of losing who I am.“

Čekala jsem něco víc. Čekala jsem skvělý příběh o badass hrdince, která ví, kdo je a co dělá. Takovou hrdinku jsem ale nenašla, ale nakonec jsem se bez ní i obešla. Přesto se ale nemůžu ubránit pocitu zklamání. Nechci knihu úplně shazovat, najdou se tu i světlé chvilky, které mě bavily. Dokonce jsem byla i občas překvapená a hlavně jsem po celou dobu neměla chuť s knížkou praštit a už se k ní nevrátit. Najde se určitě spoustu čtenářů, kteří si knihu zamilují – důvodů je tu dost, ale já asi nejsem zrovna ta pravá osoba.
Pokračování je zatím v nedohlednu, aspoň jsem tedy nikde nic nenašla. Určitě se ho ale jednou dočkáme a já si ho ráda přečtu, z čiré zvědavosti. Zajímá mě, jak celý příběh skončí a jestli autorka v dalším díle dokáže využít potenciál, který její vymyšlený svět nabízí.