28. února 2016

Uprooted | Recenze


Název: Uprooted
Autorka: Naomi Novik
Nakladatelství: Macmillan
Žánr: Fantasy, magie, YA
Počet stran: 435 stran

“Our Dragon doesn’t eat the girls he takes, no matter what stories they tell outside our valley. We hear them sometimes, from travelers passing through. They talk as though we were doing human sacrifice, and he were a real dragon. Of course that’s not true: he may be a wizard and immortal, but he’s still a man, and our fathers would band together and kill him if he wanted to eat one of us every ten years. He protects us against the Wood, and we’re grateful, but not that grateful.”

Agnieszka loves her valley home, her quiet village, the forests and the bright shining river. But the corrupted Wood stands on the border, full of malevolent power, and its shadow lies over her life.

Her people rely on the cold, driven wizard known only as the Dragon to keep its powers at bay. But he demands a terrible price for his help: one young woman handed over to serve him for ten years, a fate almost as terrible as falling to the Wood.

The next choosing is fast approaching, and Agnieszka is afraid. She knows—everyone knows—that the Dragon will take Kasia: beautiful, graceful, brave Kasia, all the things Agnieszka isn’t, and her dearest friend in the world. And there is no way to save her.

But Agnieszka fears the wrong things. For when the Dragon comes, it is not Kasia he will choose.
Po přečtení anotace byla první věc, která mě napadla Kráska a zvíře. A to byl taky důvod, proč hned knížka putovala do mého to-read listu. Jenže přirovnání ke Krásce a zvířeti je poněkud nepřesné. Nedá se říci, že by Uprooted byl retelling této pohádky nebo kterékoliv jiné pohádky, ale obsahuje v sobě spoustu mýtu a legend a tradic z východní Evropy. Díky tomu kniha vytváří příjemnou atmosféru, místy strašidelnou. Při čtení vám různé názvy a místa budou připadat povědomé a blízké našemu jazyku.

Wood. Velký les, který se nestále zvětšuje a podmaňuje si další území i jejich obyvatele, je plný hrůz a stínů. Jakmile se někdo ocitne pod jeho mocí, už se nikdy nevrátí zpátky ke svému starému životu. To se ale může změnit.
Každých 10 let je vybrána jedna dívka, aby žila s Drakem v jeho věži a on na oplátku za to bude chránit údolí jak nejlépe dovede. Agnieszka je ale jiná, než ostatní dívky. Brzy v sobě objeví zvláštní moc a začne tak měnit úplně vše.

“If you don't want a man dead, don't bludgeon him over the head repeatedly.” 

Začátek pro mě byl těžký. Kniha mě okamžitě vtáhla do děje, ale naprosto nepřipravenou a zmatenou a jen jsem dlouho tápala jako slepá a snažila se hledat odpovědi. Uprooted není napsané zrovna jednoduchou angličtinou a občas jsem se nechytala. Autorka ale píše tak dobře, že brzy jsem už zapomněla na to, že něčemu nerozumím a zaměřila jsem se na děj samotný a nechala se jím jednoduše unášet. Což mi šlo nakonec mnohem lépe, než jsem čekala.

Uprooted je pouze jedna kniha, i když jsem našla určité spekulace o tom, že by snad měla mít v budoucnu pokračování. Je pravda, že po přečtení jsem se skoro zbláznila, když jsem zjistila, že už je konec a na mě čekalo už jen Poděkování. Vracela jsem se zpět a zase dopředu, jako by se najednou mezi těmi dvěma stránkami objevilo několik dalších nebo alespoň jeden jediný list s pokračováním příběhu. Kniha ale neskončila otevřeně, vše bylo tak nějak vyřešeno a postavy byly postrčeny správný směrem, aby mohl dál žít své životy. Ale přesto jsem chtěla ještě kousek.
Příběh je takový, že každý jiný autor by z této jediné knihy dokázal udělat hned několikadílnou sérii. Dokonce bych dokázala najít i záchytné bohy, kde by každá kniha mohla skončit a začít další. Stačilo by jen ty části více rozepsat, roztáhnout a bylo by to. Jenže Uprooted takto působí mnohem lepším dojmem. Věřte tomu, že příběh není přecpaný, ani urychlený, je výborný. Působí uceleně a autorka nic zbytečně neprotahuje, nenechává postavy zbytečně bloumat a neustále někam odbočovat, ale nechá je jít přímou cestou.

I had forgotten to fear him, from too much time spent too close.

Wood byl na celé knize tou nejděsivější věcí. Jak by taky ne. Jenže nešlo jen o tuhle knihu – v porovnání s něčím takovým se mi najednou spoustu jiných zlých věcí zdálo jako malichernosti. Nejspíš to bylo i tím, že jsem byla tak vtažená do příběhu, jako bych já sama žila někde poblíž lesa a každý den se musela bát, že jednou mě polapí, bude mě mučit a udělá ze mě jen ubohou schránu bez duše. Už jsem dlouho nezažila něco tak šíleného, tak zlého a špatného jako Wood. Protože neexistovalo nic co by ho zničilo; žádné světlo, které by dokázalo rozptýlit jeho temnotu. Pro posednuté lidi jednoduše neexistovala žádná naděje a to na tom bylo nejšílenější.

His name tasted of fire and wings, of curling smoke, of subtlety and strength and the rasping whisper of scales.

Agnieszka mi byla sympatická. Naprosto a dokonale mi sedla ve všem; od chvil, kdy měla strach a snažila se to na sobě nedávat zdát, přes období, kdy už se nebála, až po to, kdy se pro ni věž začala stávat domovem. Byla odvážná a tvrdohlavá, ale měla v sobě i kapku šílenosti, bez které by se nejspíš nepustila do tolika bláznivých a sebevražedných akcí. Vždy si šla za svým, což dokazuje její tvrdohlavost, ale někdy nekoukala na to, jestli tím někomu ublíží nebo jaké její čin ponese následky.
Drak byl na rozdíl od ní spíše zdrženlivý a všechno si radši pořádně promyslel. A hlavně to byl naprosto zvláštní chlápek, o kterém člověk nevěděl, jestli ho milovat nebo nenávidět. Moje beznadějně romantická stránka se přiklonila k té první věci. Drak byl tajemný jako Hrad v Karpatech, podivínský a mocný čaroděj, bohužel ale tak trochu zbabělec, který nechce zapustit kořeny, nechce nikam patřit, jen se skrývá ve své věži... a občas pomáhá vesničanům. K Agnieszce se choval pořád příšerně a byl zázrak od něj slyšet nějaké milé slůvko. Ale i přes všechny jeho špatné stránky a díky těm dobrým, jsem si ho oblíbila.
Vztah mezi nimi byl skutečně zvláštní a svým způsobem krásný. Později se mi líbily právě ty chvíle, kdy byly oba zmatení z toho, co k sobě cítí a odmítali si to přiznat, až nakonec jednou za čas se objevila jejich vzájemná náklonnost (než samozřejmě zase předstírali, že se nic neděje).

“I don't think I can do it alone," I said. I had a feeling the Summoning wasn't really meant to be cast alone: as if truth didn't mean anything without someone to share it with.”

U čeho bych se chtěla ještě na moment pozastavit, je právě již výše zmíněná „pohádkovost“ knihy. Autorka sama vyrůstala na polských povídačkách a pohádkách, kterými se inspirovala. V Uprooted najdeme zvláštní magický jazyk, pomocí kterého čarodějové kouzlí, a který je podle slov samotné autorky směskou Finštiny, Maďarštiny a občas i Estonštiny. Její pojetí magie je jednoduše kouzelné a díky tomu působí příběh ještě o něco tajuplněji.

Chtěla bych Uprooted doporučit snad všem. Je velké škoda, že knížka nebyla přeložena do češtiny, protože věřím, že by si našla své fanoušky. Je jednoduše magická, kouzelná, místy děsivá a hlavně napínavá. Získala si moje srdce a já bych byla ráda, kdyby si získala i srdce dalších. Takže pokud se nebojíte angličtiny a líbí se vám podobný žánr, rozhodně do toho!


11 komentářů:

  1. Kniha má krásnu obálku a obsahovo tiež vyzerá pútavo. Pekne napísaná recenzia, vďaka za tip na čítanie :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju a není zač. ;) Doufám, že se bude líbit, jestli se do ní pustíš. :)

      Vymazat
  2. Už minule som ju videla u jednej booktuberky, ale nebola som si istá, že či by som si ju mala zaobstarať. Ale po tvojej recenzii.....no musím povedať, že pekne si ma nalákala :D Len trochu sa bojím tej angličtiny :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To chápu. :D Ale zkusit můžeš a uvidíš. :)

      Vymazat
  3. Super recenze! Knížka mne zaujala, určitě si ji řadím na seznam... :)

    http://levandulovakomnata.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  4. Nádherná obálka :). Škoda, že není v češtině, s angličtinou si moc nerozumím :(.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, je krásná. :) Třeba ji jednou vydají i u nás, taky v to doufám. :D

      Vymazat
  5. Moc pěkná recenze :) Na tuhle knížku se taky chystám, protože Naomi Novik je má oblíbená autorka :) Její série Temeraire je opravdu dokonalá :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju. :) To já se zase chystám na sérii Temeraire, ještě jsem ji nečetla. :( Ale těším se na ni. :)

      Vymazat
  6. Ja po anglicky neviem vôbec, ale táto kniha ma dosť láka, takže mi ostáva dúfať, že ju raz vydajú aj u nás :(.

    OdpovědětVymazat

Statistika blogu

Používá technologii služby Blogger.
Argyle Creme Template © by beKreaTief | Copyright © Začátek věčnosti