Grey | (RC) Recenze

Nakladatelství: XYZ
Přeložila: Zdenka Lišková
Žánr: Erotický román, romantika, pro ženy
Počet stran: 560

Strhující erotický román Padesát odstínů šedi očima Christiana Greye.

Prostřednictvím jeho vlastních slov, myšlenek, úvah a snů nabízí E L James jiný pohled na milostný příběh, který uchvátil miliony čtenářů po celém světě.

Christian Grey má rád kontrolu v každé situaci. Jeho život je uspořádaný, disciplinovaný a naprosto prázdný – až do dne, kdy do jeho kanceláře vpadne půvabně neohrabaná a rozevlátá Anastasia Steeleová. Po jejím odchodu se na ni Christian snaží zapomenout, ale místo toho se zmítá v bouři emocí, kterým nerozumí ani jim nedokáže odolat. Vypadá to, že na rozdíl od žen, s nimiž se stýkal dřív, do něj Ana vidí – že přes masku úspěšného obchodníka užívajícího si luxusní životní styl pronikne až do Christianova chladného a zraněného srdce.

Zažene vztah s Anou děsivé zážitky z dětství, které Christiana každou noc pronásledují? Nebo jeho temné sexuální touhy, tendence ovládat druhé a zničující sebenenávist Anu odradí a zničí křehkou naději, kterou mu dává?

Není pochyb o tom, že 50 odstínů je jedním z nejpopulárnějších románů poslední doby. Často je spojován s BDSM praktikami, ve kterých si hlavní hrdina libuje. Ve světě rozhodně najdeme mnohem realističtější knihy, které jsou opravdu zaměřené jen na vztah dominant-submisiv a vedle kterých je Padesát odstínů jen pouhá romanťárna. Ale pořád se musí nechat, že tato kniha rozhodně má své čtenáře – a kolik. Kritici si ji můžou hodnotit jak chtějí, ale pořád to bude jedna z nejčtenějších knih pro ženy, protože jim ukazuje jiný svět, kam rády utíkají od svých obyčejných životů.

Padesát odstínů má také rozhodně skvělou propagaci, které si nešlo nevšimnout. Celá série byla hojně propagována a i na knihu Grey narazíte opravdu všude. Slýchám o ní názory, že jde o naprosto zbytečnou knihu, ale autorka sama tvrdí, že ji napsala hlavně kvůli fanouškům. Ale možná na tom chtěla opravdu jen vydělat, protože všechny fanynky si bezpochyby tuhle knihu koupily. Jestli je naprosto zbytečná, to už je otázka názoru.
Když jsem četla Padesát odstínů šedi, zvládla jsem opravdu jen ten první díl, jelikož jsem byla zvědavá, proč je kolem toho takový humbuk. Nedivím se tomu – mladá obyčejná dívka potká bohatého muže. Pokud čekáte jen obyčejnou romantiku, zklamaní nebudete, ale víc nečekejte. O BDSM a vztahu D-S nezískáte skoro žádnou představu a ti, co to praktikují, budou opravdu zklamaní.

Když jsem četla knihu z Anina pohledu, vůbec mě to nechytlo. Číst její myšlenkové pochody pro mě bylo občas mučení. Proto jsem byla zvědavá na Christiana a, skutečně, jeho pohled na věc se mi líbil víc. Některé jeho myšlenkové pochody byly vtipné a bylo pěkné poznat, jak ho dokázala okouzlit jedna obyčejná dívka a převrátit jeho život naruby. Nečekejte ale příliš rozebranou psychologii této postavy, ani mnoho vzpomínek z dětství, ale čtenář i tak získá určitou představu o Christianovi.

Během čtení Padesáti odstínů se všem čtenářkám určitě honilo hlavou, co si musí myslet Christian, proč se chová takovým způsobem nebo co dělá, když není s Anou. Grey je skutečně jen převyprávěním prvního dílu, každá věta je naprosto stejná a scén, kde by nebyla Ana, není mnoho. Často jsem přemýšlela, jaký asi má Christian život – vlastně docela nudný a nezáživný, protože, když není s Anou, tak tráví jen čas v práci. A jelikož mě opravdu moc nezajímaly obchodní porady nebo jakou firmu koupí nebo co kam doručí, tak jsem podobné stránky jen přeletěla očima, kdyby tam bylo něco důležitého, a moc se jim nevěnovala. Takže jsem nakonec oproti Padesáti odstínům šedi nezískala skoro nic nového, na druhou stranu se mi tato knížka líbila mnohem víc.

Grey není kniha pro všechny, a i když je napsána z mužského pohledu, rozhodně sedne více ženám. Není divu, že si tento román získal tolik fanoušků a bezpochyby ještě další přibudou. Nemyslím si, že byste o Padesáti odstínech neslyšeli, protože by bylo skutečně těžké se jim vyhnout, ale nepochybuji o tom, že se najde spoustu lidí, kteří tuto sérii nečetli. Pokud se chystáte si ji přečíst, ale váháte, tak vám Greye doporučím – je to skvělý začátek série, ale pokud se nechcete ochudit o některá překvapení, je opravdu lepší si Greye nechat na konec jako takovou třešničku na dortu.
Já se nechystám číst zbytek série, ale jestli autorka nakonec napíše i zbývající dva díly z Christianova pohledu, tak ty bych si klidně přečetla. Jeho vyprávění mi sedlo víc než Anino a díky jeho myšlenkovým pochodům mi knížku utekla rychle, i když má hodně stránek.
Hodnotím ji průměrně, což je o hodně víc, než kolik bych dala Padesáti odstínům šedi, ale nesnažím se ji porovnávat s jinými knížkami. Nečtu podobné romány, takže ani nemám pořádně s čím porovnávat, ale jak už jsem psala, je to spíš jen obyčejná romantika pro ženy s předvídatelným dějem, která ale nebyla zvlášť hrozná a četla se lehce. Pro fanoušky Padesáti odstínů je ale, dalo by se říct, Grey skoro nutností, jako poslední kousek do doplnění skládačky.
Děkuji nakladatelství XYZ za poskytnutý recenzního výtisku.
Knihu si můžete objednat ZDE.