A Darker Shade of Magic | Recenze

Autor: V. E. Schwab
Série: Shades of Magic
Nakladatelství:
Přeložil: Tor Books
Žánr: Fantasy, adult, young adult
Počet stran: 400

Kell is one of the last Antari, a rare magician who can travel between parallel worlds: hopping from Grey London — dirty, boring, lacking magic, and ruled by mad King George — to Red London — where life and magic are revered, and the Maresh Dynasty presides over a flourishing empire — to White London — ruled by whoever has murdered their way to the throne, where people fight to control magic, and the magic fights back — and back, but never Black London, because traveling to Black London is forbidden and no one speaks of it now.

Officially, Kell is the personal ambassador and adopted Prince of Red London, carrying the monthly correspondences between the royals of each London. Unofficially, Kell smuggles for those willing to pay for even a glimpse of a world they’ll never see, and it is this dangerous hobby that sets him up for accidental treason. Fleeing into Grey London, Kell runs afoul of Delilah Bard, a cut-purse with lofty aspirations. She robs him, saves him from a dangerous enemy, then forces him to take her with him for her proper adventure.

But perilous magic is afoot, and treachery lurks at every turn. To save both his London and the others, Kell and Lila will first need to stay alive — a feat trickier than they hoped.
Kdysi existovaly čtyři Londýny. Dnes už jsou jen tři. Šedý, Rudý a Bílý. O Černém nikdo nemluví.
Černý Londýn už totiž neexistuje. Neměl by. Byl spálený. Ale přeci jen, jednoho dne, Kell z Rudého Londýna objeví kámen, který v sobě ukrývá podivnou, silnou, lákavou a stejně tak nebezpečnou magii, která může pocházet jedině z dávno zaniklého světa.

Kell je jedním ze dvou posledních Antari – bytostí, které dokážou cestovat napříč paralelními světy. Jeho život se soustřeďuje pořád na to stejné – doručování zpráv mezi vládci různých světů a ochranu prince Rhye. Má dar cestovat, ale přitom zůstává pořád v jednom městě a snad nikdy nebude moct poznat svobodu.

V jiném Londýně žije Lila. Dívka, která předstírá, že je chlapec. Zlodějka, která by se chtěla stát pirátkou a zažít dobrodružství. Netuší, že když jednou v noci okrade zraněného mladíka, započne tím takové dobrodružství, o kterém ani nesnila. Ale ani přes hrozbu nebezpečí a smrti by neměnila.

Teď když mají v rukou kámen, může po nich jít kdokoliv. Každý může být nepřítel. Volání temné magie ani jeden z nich nedokáže vzdorovat, ale spolu... jedině spolu se jí můžou ubránit a zachránit tak svět před zkázou.

“I'd rather die on an adventure than live standing still.”

A Darker Shade of Magic patří mezi knihy, které jsem měla dlouho v hledáčku. Spoustu lidí ji opěvovalo a viděla jsem na ni mnoho pozitivních recenzí, až jsem nakonec neodolala a pustila se do ní. Začátek uměl vtáhnout do děje a přenesl čtenáře z jednoho světa do druhého. Autorka pěkně postupně seznamovala čtenáře se světem, který vymyslela. Ovšem, ať to bylo jakkoliv poutavé, byl tu jeden nedostatek – pomalý rozjezd. Přibližně třetinu knihy se neděje nic důležitého a životy všech postav pokračují obyčejně, normálně, v každodenní rutině. Když ale Kell narazí na magický kámen, všechno se změní. Najednou začne opravdové dobrodružství, cestování mezi světy, magické souboje, začnou se objevovat nepřátelé a hrozby a příběh dostává naprosto jiný rozměr.

“I'm not going to die, she said. Not till I've seen it.
Seen what?
Her smile widened. "Everything.”

Autorčin svět byl výborně promyšlený, plný drobných detailů, které mu dodávaly na reálnosti. Samotný nápad s paralelními světy je skvělé téma a autorka ho sepsala na jedničku, každý Londýn i celý svět byl zvláštní a jedinečný, jiný než ty ostatní. Atmosféru navíc doplňovalo i hned několik smyšlených jazyků. V tomto ohledu autorka odvedla skutečně dobrou práci a spolu s faktem, že umí psát a je skvělá vypravěčka, není divu, že dokázala své čtenáře tak naprosto vtáhnout do děje. Sama jsem si často připadala součástí jejího světa a když jsem se ocitla zpátky v naší realitě, bylo jako odejít v knize do Šedého Londýna, světa bez magie. Jakmile jednou okusíte magii, její krásu, její volání a ocitnete se v Rudém Londýně, ten pocit už nic nahradit nemůže.

Lila je originální, nemilosrdná, badass postava s jazykem ostrým jako nože, které tolik miluje. Věřte mi, že podobných jako ona je opravdu málo. Zlodějka, která si nepotrpí na dívčí věci, ani nechce zažít luxus, chce žít a ne přežívat. Chce zažít velké dobrodružství a plavit se na vlastní lodi. Získala si mě, protože to nebyla holka, co by si bála ušpinit ruce, a obdivovala jsem její odvahu a kuráž a touhu hnát se do nebezpečí a dělat věci, které by neměla. Byla neuvěřitelně tvrdohlavá a mockrát jsem kroutila hlavou nad všemi hloupostmi, které provedla, a bála jsem se, co by mohla udělat příště. Ale byla svá, jedinečná a vyprávění z jejího pohledu mě moc bavilo.

“Lila Bard knew in her bones that she was meant to be a pirate.”

Kell byl protikladem Lily. Úsměv u něj byl výjimečný, vyrůstal v luxusu, ale přitom si vždy připadal jako by nikam nepatřil. Jeho charakter byl složitý a zvláštní. Byla jsem ráda, že i když byl Antari, autorka z něho neudělala toho nejmocnějšího muže. Což některé autorky mají ve zvyku. Byl spíš štíhlý, než svalnatý, mocný, ale ne zase tolik. Nebyl neporazitelný. A nedokázal odolat temné magii, i když si tak moc přál. V Kellovi bylo něco, co mi připadalo sympatické, vyzařovala z něj zvláštní magie. Líbilo se, jak mu záleželo na štěstí a bezpečí svého bratra a také jak se mu postupně jedna zlodějka dostávala pod kůži.
Chtěla bych zmínit i prince Rhye, kterého jsem si také oblíbila velmi brzy. Byl milý, usměvavý a sympatický; typ člověka, který jen vstoupí do místnosti a hned ji rozzáří.

Kell wore a very peculiar coat.
It had neither one side, which would be conventional, nor two, which would be unexpected, but several, which was, of course, impossible.

Kell a Lila spolu strávili většinu knihy. Chvíli trvalo, než se jejich cesty zkřížily, ale přes krušné a opatrné začátky se od sebe nakonec skoro neodtrhli. Přitom ale nebyli víc, než parťáci nebo přátelé. To je jedním z důvodů, proč A Darker Shade of Magic není přímo young adult kniha – autorka se vůbec nezaměřuje na lásku a romantické vztahy, nedělá z knihy zamilovaný hloupoučký příběh – a o to více si mě kniha získala, i když jsem si často přála, aby mezi Kellem a Lilou bylo něco víc.
Stejně jsem se ale při jejich společných scénách pousmívala a užívala si jejich slovní přestřelky. Z celého kontextu knihy bylo jasné, že jejich životy jsou už nenávratně propojené a jeden pro druhého jsou ve všech světech pevně stanovené body, a když se někdy přece jen rozdělí, zase najdou cestu zpět. Takže možná se přeci jen jednu dočkáme i té romantické stránky jejich vztahu.

“He would see her again. He knew he would. Magic bent the world. Pulled it into shape. There were fixed points. Most of the time they were places. But sometimes, rarely, they were people. For someone who never stood still, Lila felt like a pin in Kell's world. One he was sure to snag on.”

Celkově jsem si A Darker Shade of Magic zamilovala. Vlastně jsem našla další výjimečný svět, ve kterém bych si přála žít i za cenu jakéhokoliv nebezpečí. Začátek byl sice nudnější, ale zbytek knihy ho plně vynahradil a já neměla nejmenší pochybnosti o hodnocení knihy. Jde o velmi originální a hlavně výborně napsanou knihu, od které se nejde odtrhnout.

Při psaní recenze jsem dostala chuť si knihu přečíst znovu, protože už teď mi Lila a Kell chybí. Pokud vás kniha zaujala, tak se můžete těšit na podzim, kdy vyjde i u nás. Rozhodně se máme na co těšit. :)