Dračí posel | (RC) Recenze

Autor: Rachel Hartman
Série: Serafína
Díl: 2/2
Přeložil: Drahomíra Michnová
Žánr: Fantasy, young adult, draci
Počet stran: 432

Království Gored: země, ve které po dlouhá desetiletí žili lidé a draci v křehkém míru. Rovnováha ale byla narušena, a hrozí válka. Draci po čtyřiceti letech vycházejí z ústraní a jsou připraveni převzít vládu nad světem. Serafína – napůl člověk, napůl drak– je jednou z mála, kdo rozumí uvažování draků i lidí a kdo by mohl pomoci válku zastavit. Vydává se proto na cestu do sousedních zemí, aby našla další polodraky. Věří, že jejich společné úsilí dokáže vyvolat mocnou magii, s jejíž pomocí bude možné nemilosrdné draky porazit.
Dokáže ale Serafína vzdorovat všem nástrahám, které ji na cestě čekají? Ubrání se tajemnému polodrakovi, který dokáže vstupovat do lidských myslí a ovládat je? Vzdá se svých jedinečných schopností a zachrání si život, nebo přijme výzvu osudu a postaví se nebezpečné budoucnosti čelem?
Válka s draky je na spadnutí. Mladičká královna Glisselda se ujímá vlády a snaží se přijít na nějaké řešení, jak se vyhnout takové katastrofě. Comonot, pro někoho bývalý dračí generál, jí v tom zrovna nepomáhá.
Polodračice Serafína mezitím zjistí, že by mohl existovat způsob, jak blížící se armádu draků odrazit – vytvořit něco jako štít nad celým městem. To ale nebude tak jednoduchá záležitost, bude totiž muset najít co nejvíce polodraků a svést je dohromady. Její cestu a snahu ale bude ohrožovat její dávná přítelkyně, která se chce pomstít a zároveň získat něco, co jí bylo celý život upíráno.

Serafína se vydává na dalekou a nebezpečnou cestu, aby vyplnila nelehký úkol a zároveň našla i samu sebe, zjistila kdo vlastně je a co dokáže.

První díl této duologie pro mě byl mírným zklamáním, proto jsem byla zvědavá, jak se bude vyvíjet druhý. Ten ale nebyl o mnoho lepší.
Kniha se rozjížděla pomalu a zůstalo jí to docela dlouho. I když se Serafína brzy vypravila na cestu, její dobrodružství nebylo příliš poutavé a zajímavé. Čekala jsem, že pátrání po polodracích mě bude bavit, ale bohužel to nemělo tu správnou jiskru a dokonce se mi knížka ani nečetla tak dobře. Autorka se vyžívala v popisování některých pasáží do nejmenších detailů. Kdyby to aspoň byly důležité detaily, ale ve skutečnosti to byly nezáživné hlouposti, které podle mě čtenář ani ke čtení nepotřeboval. Zbytečně to protahovalo příběh na nesnesitelnou délku. Mně například nejvíce vadila náboženská stránka této knihy, ale to tak nemusí být u každého.

Oči se jí pobaveně nebo možná zlomyslně zatřpytily. Ústa měla semknutá do tenké linky, nedalo se z nich nic vyčíst. Roztáhla křídla a vznesla se k nebi.
Letěla tak elegantně, až se mi zatajil dech.

Příběh, který Rachel Hartman vymyslela, je nápaditý. Draci bezpochyby patří k těm nejoblíbenějším tématům a knihy, ve kterých se vyskytují, jsou hodně čtené. Autorka série nepřišla s něčím úplně novým a neokoukaným, ale i tak dala do knihy originální prvky a dokázala vytvořit vcelku známý a oblíbený příběh.
Občas byl napínavý, nikdy jsem si nebyla plně jistá, co očekávat, protože každou mou domněnku autorka vyvracela ať už chováním postav nebo vývojem děje. Myslím, že kdyby autorka vyškrtla pár scén, příběh by byl více svěží a čtivější. V tomto případě se mi ale střídaly pasáže, které jsem si naprosto užívala a skoro se od nich nemohla odtrhnout, s pasážemi, u kterých jsem neměla problém knihu odložit. Druhá polovina knihy napravila reputaci a byla o něco lepší, začalo se dít více věcí a objevil se i princ Kiggs.
Občas byl Dračí posel předvídatelný, ale někdy našla autorka i něco, čím překvapit. Od začátku ale čtenář mohl tušit, kam všechno směřuje, a jakého se dočká závěru. Závěr částečně byl podle mých očekávání, ale naprosto spokojená jsem s ním nebyla. Čekala jsem něco víc epičtějšího, protože po celé dvě knihy draci vypadali jako naprosto hrůzostrašní tvorové, ale já z nich ten pocit na konci neměla. Celá kniha směřovala k jedné události, k nějaké bitvě, kterou ale autorka naprosto odbyla. Zároveň jsem byla také zklamaná z osudu některých postav, které by si zasloužily více, než dostali.

Hlavní hrdinka Serafína mi po celé dvě knihy nepřirostla k srdci. Necítila jsem vůči ní nenávist, ale také mezi námi nebyl žádný vřelý vztah. Často mi přišla příliš naivní a otravná a opravdu mi na ní vadilo, jak se vždy snažila vše vyřešit tou mírovou cestou, která ale kolikrát byla nemožná.
Nebyla to bojovnice, proto také Dračí posel postrádá více akce, která když se už náhodou objeví, čtenář ji může pozorovat pouze zpovzdálí.

Mnohem více než samotnou hlavní postavu jsem si oblíbila ityasára Abda. Z každého kousíčku v knize, který mu byl dopřán, jsem měla ohromnou radost, protože z Abda přímo sršel život a dokázal rozdávat smích a štěstí. Viděl svět jaký je a nedělal si o něm iluze, ale dokázal v něm vidět to pěkné. Z jeho slov jsem ani neměla pocit, že mu je teprve dvanáct, připadal mi mnohem vyspělejší.

Měla jsem radost. Podařilo se nám polodraka najít už po třech dnech hledání; navíc se zdálo, že je obezřetný, ale vstřícný. Po týdnech cestování v bahně jsem konečně měla něco podstatného, co jsem mohla sdělit Glisseldě a Kiggsovi.

Romantická stránka knihy je jen příběhem na pozadí, vůbec nezasahuje do děje a příliš ho neovlivňuje. Serafína něco cítí k princi Kiggsovi, ten ale je povinen si vzít svou nevlastní sestřenici, i když k ní necítí to, co k Serafíně. Milostného trojúhelníku se ale moc bát nemusíte, vztahy tu jsou sice komplikovanější, ale nemají tolik místa a neobtěžují čtenáře. Jejich rozuzlení navíc autorka vymyslela trochu netradičně.

Myslím, že šlo z příběhu vycucnout mnohem více. Serafínu bych nedoporučovala úplně každému, rozhodně ne čtenářům, kteří mají rádi epickou fantasy, mohli by být z knihy zklamaní, protože cíleně je kniha určena spíše pro mládež a neobsahuje tolik akčních scén.
Vyloženě špatná Serafína nebyla a jsem ráda, že jsem měla možnost si ji přečíst, a nepochybuji o tom, že se najdou čtenáři, kteří si ji zamilují.
Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Fragment.
Zdroje obrázků: 1 | 2