29. května 2016

Rebel of the Sands | Recenze

Název: Rebel of the Sands
Autor: Alwyn Hamilton
Série: Rebel of the Sands
Díl: 1/3
Nakladatelství: Faber & Faber
Žánr: Fantasy, dobrodružství, magie, young adult
Počet stran: 358

Dustwalk is an unforgiving, dead-end town. It's not the place to be poor or orphaned or female. And yet Amani Al'Hiza must call it 'home'.

Amani wants to escape and see the world she's heard about in campfire stories.

Then a foreigner with no name turns up, and with him she has the chance to run.

But the desert plains are full of dangerous magic. The Sultan's army is on the rise and Amani is soon caught at the heart of a fearless rebellion...

An epic story of swirling desert sands, love, magic and revolution.
Debut Alwyn Hamilton mě zaujal už svou překrásnou obálkou, která je ve skutečnosti ještě mnohem krásnější a anotace zní také dosti lákavě. I když se jedná o autorčinu prvotinu, dokázala přilákat spousty čtenářů už před vydáním a získala si vcelku dost pozornosti.

Celý příběh je o mladé dívce Amani žijící v jednom zapadákově uprostřed pouště. Amani se má stát další ženou svého strýce a proto se není čemu divit, že si přeje utéct a je schopná pro to udělat cokoliv. Když se pokusí získat peníze na cestu, narazí na tajemného cizince a tím započne její nový život plný dobrodružství, o kterých ani nesnila.

“Tell me that and we’ll go. Right now. Save ourselves and leave this place to burn. Tell me that’s how you want your story to go and we’ll write it straight across the sand” 

Když jsem Rebel of the Sands začala číst, nečekala jsem, že se do knihy tolik zamiluji. Samotný začátek byl poutavý a zajímavý, Amani ukazovala svůj talent a svou touhu zmizet pryč. Přála jsem jí, aby se jí podařilo dosáhnout svého cíle a četla jsem skoro až se zatajeným dechem.
Do příběhu jsem se vžila tak dokonale, že jsem si připadala jako jeho součást. Skoro jsem až cítila horko pouště, písek mezi prsty na nohou a neustále horké slunce. Když Amani jela vlakem, připadalo mi, že cítím poskakování vlaku na kolejích a svištění vzduchu.
V Rebel of the Sands se také objevuje špetka magie, jako tichá hrozba na pozadí, ale magické bytosti jsou mnohem živější a hned několikrát s nimi přijdeme do styku. Kniha má výbornou atmosféru – hřejivou, magickou, tajuplnou, připomíná trochu western či arabské pohádky a vtáhne vás do sebe.

O hlavní hrdince bych ani nedokázala říci, že to byla opravdu hrdinka. V určitém slova smyslu ne a to ji dělá výjimečnou. Nesnaží se totiž dělat jen to nejlepší pro ostatní, nesnaží se obětovat pro dobro světa a nedělá ze sebe víc než je. Podle mě je to správná badass hrdinka, schopná jiné klidně i zradit, aby získala svou vysněnou svobodu. Ne vždy se chovala čestně a za to jsem ji musela kupodivu obdivovat. Život se s ní nemazlil a o to více jsem ji pak měla ráda, když potkala někoho, kdo jí začal nechtěně měnit život, ovlivňovat ji, až se z ní stala skoro úplně jiná osoba, která měla konečně ve svém životě opravdového přítele, pro kterého by se klidně obětovala a on pro ni.

“Haven't you ever wanted something so bad that it becomes more than a want? I need to get out of this town. I need it like I need to breathe.”

Už od chvíle, kdy Jin vstoupil na scénu, jsem tušila, že bude hrát velkou roli. Oblíbila jsem si ho velmi brzy, jinak to ani nešlo. Byl až podezřele skvělý, i když ne dokonalý. Dokázal nabídnout Amani svobodu, po které jsem při čtení toužila stejně jako ona. Jin byl tajemný a určitě si všechny čtenářky přály zjistit, kdo vlastně je a co skrývá. I když občas dokázal udělat něco špatného, kvůli čemu jsem se na něj zlobila, nevydrželo mi to moc dlouho, a tak se Jin stal mým dalším oblíbeným knižním hrdinou.

Vztah mezi Jinem a Amani byl neuvěřitelně cute. Ti dva se od sebe neustále vzdalovali a jejich cesty se oddělovaly, ale pak se zase protínaly jako by bez sebe nemohly být. Naštěstí autorka nestavěla na první místo jejich vztah a netlačila na city čtenářů a o to více jsem se těšila na každou jejich společnou scénu, kdy to vypadalo, že je mezi nimi něco víc.
Jejich společný příběh se nezdá být ničím výjimečný, je to jen příběh dvou mladých lidí utíkajících za svobodou, kteří zjišťují, že spolu jsou silnější. Ale třeba nakonec jejich životy budou mít mnohem větší význam, než si zpočátku mysleli.

“The world makes things for each place. Fish for the sea, Rocs for the mountain skies, and girls with sun in their skin and perfect aim for a desert that doesn't let weakness live.” 

Neměla jsem od knihy příliš velká očekávání a o to více jsem si pak čtení užila. Kniha mě bavila od začátku do konce. Větší výskyt magie ke konci knihy už mi připadal, že trochu degraduje příběh a tím by tak mohla kniha zařadit mezi řadu dalších a ničím nevyčnívat. Proto doufám, že druhý díl nebude taková ta typická fantasy se spoustou magie a rebely, kteří se snaží porazit stávajícího vládce a změnit zemi, ve které žijí, na lepší a spravedlivější místo, ale že nabídne opět originální a poutavý příběh.
Konec skončil uzavřeně, ale rozhodně ne vše bylo vyřešeno a zůstává spoustu otázek, které nejsou zodpovězené.

Rebel of the Sands doporučuji všem, minimálně těm, kteří mají rádi příběh s nádechem arabských pohádek či westernů a rádi čtou YA knihy. Prozatím je kniha jen v angličtině, ale pokud si knihu toužíte přečíst, jistě vás potěší, že se knihy dočkáme i u nás u nakladatelství CooBoo.

2 komentáře:

  1. Skvělá recenze! :)
    Na český překlad se už moooc těším! :)

    OdpovědětVymazat
  2. Děkuji! :) Rozhodně se těš. :3 :)

    OdpovědětVymazat

Statistika blogu

Používá technologii služby Blogger.
Argyle Creme Template © by beKreaTief | Copyright © Začátek věčnosti