Let 305 | (RC) Recenze

Originální název: Departure
Autor: A.G. Riddle
Nakladatelství: XYZ
Přeložil: Tomáš Bíla
Žánr: Sci-fi
Počet stran: 368

Na cestě z New Yorku do Londýna dojde ke zřícení letu 305. Tak začíná dobrodružství, které bude mít dopad na celé lidstvo. Ti, kteří přežili, brzy zjistí, že svět, v němž stroj havaroval, je odlišný od toho, který před několika hodinami opustili. Kde jsou? Proč tam jsou? Jak se dostanou zpět domů? Vyšetřit tuto záhadu se pokouší pět hlavních protagonistů: spisovatelka Harper, investor Nick Stone, německá vědkyně Sabrina Schöderová, počítačový génius Yul Tan a syn miliardáře Grayson Shaw. Nové skutečnosti okolo havárie letadla, které postupně vyplývají na povrch, odhalí, že někteří pasažéři vědí víc než ostatní. Odpovědi dovedou Harper a Nicka k odhalení obrovského spiknutí, které se týká i jejich životů. Dílky skládačky do sebe začnou postupně zapadat a Harper si společně s Nickem uvědomí, že mají moc změnit budoucnost a zachránit svět… nebo ho zničit.
Let 305 je nejdříve docela poklidný, až na mladého, otravného a opilého muže, který ostatním cestujícím jejich cestu zrovna nezpříjemňuje. Ano, poklidný, ale jen do doby, než přijdou turbulence. Všichni si jsou vědomi toho, co přijde dál – letadlo se zřítí.
Nick Stone se okamžitě ujímá pozice velitele a snaží se ostatní uklidnit a zorganizovat je, aby mohli pomoct ostatním cestujícím. Ale proč jim ještě stále nepřijel někdo na pomoc? Kde jsou záchranáři?
Po skupinkách se lidé vydávají prozkoumat okolí, protože ví, že bez jídla, vody, léků a lékařské pomoci se dlouho neobejdou. Co ale místo toho objeví, všechny překvapí. Co začalo jako obyčejný boj o přežití graduje a Harper a Nick zjišťují, že i když havarovali v Anglii, jak předpokládali, nemusí se už nacházet ve stejné době.

Let 305 se může pyšnit svou hezkou obálkou, která byla prvním, co mě na knize zaujalo. Když se ale dostanete až za obálku, najdete příběh, který stojí za přečtení. Bavil mě i „obyčejný“ začátek, kde postavy bojovaly o přežití, nemohly vědět, jestli umřou nebo co je zabije dřív. Ale knihu jsem začala číst hlavně jakožto milovník tématu cestování časem, což přesně Let 305 slibuje. Čím více je celý koncept cestování časem zamotaný, tím více se mi kniha líbí, protože mi z ní jde hlava kolem. Let 305 ale obsahuje celkem pochopitelné teorie  o cestování časem, ve kterých by možná odborník na fyziku dokázal najít nesmysly... Na druhou stranu, podařilo se někdy někomu cestovat časem, aby dokázal, že to, co se událo v Letu 305 je nemožné?

I přesto, že čtenář už dopředu ví, o čem kniha může být a tudíž může předvídat, kam směřuje, hned několikrát bude bezpochyby překvapený. Jak už jsem psala, cestování časem, různé teorie, vynálezy – dají se pochopit, většinou. Díky tomu jsem neměla z Letu 305 pocit, jaký mívám u jiných, naprosto zamotaných knih, nad kterými musím přemýšlet ještě dalšího půl roku a vzpamatovávat se z přečtených informací. Ale na druhou stranu díky tomu příběh utíkal opravdu rychle. Autorův styl psaní je velmi čtivý, nezdržuje se zbytečně u jediné události a občas předloží čtenáři dlouhé monology postav, které mají svou myšlenku a jsou přesvědčivé. Díky jeho psaní vám tak příběh bude rychle utíkat před očima.

Co se týče samotných postav, každá měla něco do sebe. Našla se tu Harper, kterou čekalo důležité rozhodnutí o její kariéře a jejím životě. Byl tu Nick, který o sobě toho nikdy nechtěl příliš prozradit, ale uměl dobře ovlivnit davy. Grayson byl zase rozmazlený „kluk“, kterého už dál tatínek nechtěl zásobovat penězi, ale sám s tím nehodlal nic dělat. Mohla by ho tato nečekaná změna událostí změnit a udělat z něj lepšího člověka? Další dvě postavy, které v příběhu sehrají svou velkou roli, jsou Sabrina aYul, oba jsou tajnůstkářští, podivní a je těžké jim důvěřovat. Mohli by něco vědět o tom, kde se letadlo zřítilo a hlavně proč?
Myslím, že i s postavami si autor pohrál. Jsou dobře propracované a každá má svůj daný charakter, kterým se od ostatních odlišuje. Přirostla mi nějaká k srdci? Určitě ano, svým způsobem všechny, protože jsem je brzy viděla jako nezbytné části příběhu. Postavy mi nebyly protivné, nebyly totiž dokonalé a měly své chybky. Nick a Harper jako vypravěči byli vybraní dobře, někomu ale může vadit rozvíjející se vztah mezi nimi.

Celkově se mi Let 305 líbil. Co mi ale na knize vadilo nejvíc bylo zbytečné protahování různých tajemství. Autor se záměrně snažil čtenáře udržet v nevědomosti, ale podle mě to bylo zbytečné. Naprosto očividně skrýval například pravdu o Nickově životě nebo důležité rozhodnutí, které měla Harper učinit. Jakmile se čtenář dozví pravdu, bude dumat nad tím, proč autor něco takového vůbec skrývá. Podle mě nešlo o nic, co by sehrálo velmi důležitou roli a klidně bych tu informaci skousla hned na začátku. Závěr knihy mi přišel trochu odfláknutý. I když měl své kouzlo, nechal ve mně spoustu otázek, jejichž odpovědi si můžu jen domýšlet.
Kromě toho ale autor odvedl dobrou práci. Jeho vize, kterou v knize přednesl, mě naprosto dostala, protože byla jednoduše geniální. Dokázala bych si v naší skutečnosti představit Divy, které v knize popisoval. Právě nad nimi jsem přemýšlela nejdéle, zněly totiž naprosto báječně. Kromě toho si mě autor ale získal i něčím jiným – donutil mě přemýšlet. Ani ne tak o knize samotné, ale o tom, co z ní vycházelo jako poslání. Myslím, že kniha skutečně má nějaké poslání, protože je o rozhodnutích, která mohou měnit svět. A přesně nad tím jsem přemýšlela. Nad tím, co lidé dělají, jak ovlivňují budoucnost, jak jediný člověk může změnit nevědomky celý svět. A přemýšlela jsem hlavně o lidské povaze, která byla hnacím motorem celého příběhu, která mu dodávala šťávu a díky které se hlavní postavy ocitly v takové šlamastyce.
Mé konečné doporučení je pro všechny, kteří mají rádi akční příběhy a cestování časem, myslím, že by se vám Let 305 mohl líbit. Určitě za přečtení stojí.
Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství XYZ.