Noční můry! | (RC) Recenze

Ilustroval: Karl Kwasny
Série: Noční můry!
Nakladatelství: XYZ
Přeložila: Dana Chodilová
Žánr: Fantasy, pro děti
Počet stran: 376

Charlie se už tři měsíce pořádně nevyspal. Sotva začne podřimovat, ocitne se ve světě, kde se to hemží čarodějnicemi, skřety, hady, upíry a všemožnými jinými hrůzostrašnostmi, jaké si lidská fantazie dokáže vymyslet. Straší tu i klauni nebo huňatí bílí králíčci! Jedna noční můra je ale ze všech nejhorší a Charlie se s ní musí vypořádat, jinak se totiž z říše zlých snů už nikdy nedostane a přivede do záhuby i své kamarády, rodinu a celé město.
Charlie byl kdysi šťastný. Než mu zemřela maminka. Než si jeho táta našel novou ženu. Než se přestěhovali do strašidelného domu. Než začal mít noční můry.
Začalo se mu zdát o čarodějnici. Každou noc se ocital ve zlém snu a jediným únikem pro něho byla realita. Ale i když se v ní snažil zůstat sebevíc, nakonec si spánek našel svou cestu. Den pro něj byl spásou, až do doby, než se čarodějnice ukázala v jeho domově. Než stála přímo vedle něj, i když byl naprosto bdělý.
Charlieho noční můra se tak stane skutečností a on se musí vydat do říše nočních můr, aby zachránil svého bratra, a je ochotný pro něj riskovat vše, klidně i svůj vlastní život.

I přesto, že se kniha Noční můry! tváří jako kniha pro děti, dokáže bezpochyby zaujmout všechny věkové kategorie. Přeci jen vypráví o tématu, které je blízké nám všem. Každý měl někdy noční můry a jedinou záchranou bylo, že když se probudíme, tak přestanou. Pokud tedy naše noční můry nejsou tvořeny právě těmi ze skutečnosti. Ale to, co prožil Charlie, nevyplývá z něčeho normálního, přirozeného, jako je třeba strach z ředitele školy, z písemek, ze tmy nebo z tělocviku. Jeho strach by totiž ve skutečném světě existovat neměl, copak tam patří opravdové čarodějnice?
Právě díky tomu kniha oslovuje široké publikum čtenářů, které si dokáže získat krásným příběhem, jež se výborně čte, je doplněn o krásné kresby a poukazuje i na sílu rodiny a přátelství.

Charlie se často choval jako spratek a ztěžoval život své rodině, která to s ním myslela dobře. Množství dospívajících by se v něm ale určitě vidělo, právě díky jeho odporu k autoritám, zlosti, nenávisti k maceše.
Jeho macecha mi nepřipadala tak špatná, za jakou ji Charlie měl. Trochu šílená, podivná, ale naprosto skvělá žena, která se snažila, aby ji měl Charlie rád. Jeho otec zde nehrál až příliš velkou roli, ale byl to sympatický člověk a i kvůli němu mi bylo líto, jak se nejdříve Charlie choval. Charlieho bráška Jack si mě získal už jen svým kostýmem Kapitána Ameriky, ale hlavně s ním byla sranda a byl prostě roztomilý. Kromě těchto postav se v příběhu objeví i Charlieho kamarádi, kteří také prožívají své noční můry a bojí se s nimi svěřit. Právě se svými přáteli se Charlie setká v říši nočních můr, kde mu pomůžou najít čarodějnici, ale přitom objeví mnohem větší nebezpečí, které sahá daleko za hranice světa nočních můr, a na nich bude ho zastavit.

Líbí se mi, jak autoři promysleli tuto knihu. Stejně jako pohádková, byla i strašidelná, stačilo si jen představit vaše noční můry, jak ožívají, a hned se člověku hůř spalo. Jejich pojetí světa nočních můr bylo jednoduše skvělé a výborně vykreslené. Kniha navíc ani nepostrádala humor, často takový dětský a naivní, ale čtenář se u toho stejně zasměje. Noční můry! vidím jako výbornou oddechovku, ve které se dá zažít malé dobrodružství, která pobaví a slabší povahy trochu postraší. Čím jsem starší, tím víc vnímám kvalitu dětských knih, které totiž nemusí být psané jednoduchými větami a obsahovat naprosto primitivní a očividnou zápletku, ale mohou být výborně propracované, se skvělým stylem psaní, mohou být zábavné a obsahovat kvalitní humor. Mohou v sobě skrývat skvělé zážitky a dobrodružství. Celkově mohou být kvalitní a mezi ně určitě patří i Noční můry!
Příběhu Nočních můr! jsem propadla okamžitě stejně jako se Charlie propadá každou noc do svých snů. Jeho síla tkví právě ve skutečnosti, že není napsaný složitě a je velmi čtivý. Tuto knihu jsem si naprosto zamilovala a nemůžu se dočkat, až se k ní jednou zase vrátím. Stejně tak se těším na pokračování a to, co s sebou přinese.

Abych vás ještě trochu nalákala, tak vám sem dám odkaz na jednu pěknou HRU vytvořenou právě na motivy knihy Noční můry! O kousek níž se pak můžete podívat na nějaká videa, mně se tedy opravdu líbí, jsou animované stejně krásně jako celá kniha.

Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji společnosti Albatros Media.