Vzestup a pád | (RC) Recenze

Autor: Eliot Schrefer
Série: Spirit Animals
Díl: 6/7
Přeložil: Jakub Kalina
Žánr: Fantasy, dobrodružné, pro děti
Počet stran: 176

Spirit Animals aneb máš také své spirituální zvíře? Hluboko v poušti je nádherná oáza, které vládne výjimečný panovník. Je to lev, král říše zvířat, a jeden z Velkých strážců. Na jeho území ještě nikdy žádný člověk nevkročil a dostat se do oázy, ve které střeží svůj zlatý talisman, je prý nemožné. Conor, Abeke, Mej-lin, Rolan a jejich zvířata už při honu za talismany překonali nejedno nebezpečí. Nyní však jejich společenstvo rozdělila zákeřná zrada. Obětovali mnohé, ale ta největší oběť je teprve čeká. Erdas se totiž otřásá v základech a krutý nepřítel nepřestává hatit jejich plány…
Šestý a zároveň předposlední díl série Spirit Animals nenechává čtyřem bojovníkům a jejich Velkým strážcům ani chvilku klidu.
Jako by se naděje celého Erdasu hroutily. Dobyvatelé ovládli snad vše, co jim přišlo pod ruku, a neexistuje žádná armáda, která by je zastavila před propuštěním zlého opičáka Kova z jeho vězení.

Jedinou nadějí pro Erdas jsou Zelenopláštníci – poslední plamínek naděje držící hrstku talismanů od Velkých strážců, bez kterých Dobyvatelé vězení Kova neotevřou.
Rolan, Conor a Tárik putují za lvem Cabarem, jedním z Velkých strážců, aby získali jeho talisman. Ale Cabaro lidmi opovrhuje a žije sám na místě, kam mohou jen zvířata. Podaří se mladým hrdinům a jejich společníkovi získat talisman a přitom přežít?
Mej-lin a Abeke se mezitím ocitají v moci Dobyvatelů a netuší, jestli se jim podaří utéct a jestli ještě vůbec někdy uvidí své přátele.
V sázce jsou životy celého Erdasu a Zelenopláštníci budou mít opravdu co dělat, aby porazili nepřítele.

Tentokrát se psaní zhostil Eliot Schrefer, který je známý například sérií Ape Quartet, ale u nás vyšla pouze právě kniha Vzestup a pád. Autorovi se jeho práce na pokračování Spirit Animals opravdu povedla a opět nás zavedl k dalšímu dobrodružství. Kniha se drží podobného scénáře jako zbytek série – putování, boj o talisman, boj s nepřítelem, ale je protkána hned několika jinými dobrodružstvími a pasážemi, které čtenáře překvapují a udržují v napětí.

Netuším, jak moc spolu autoři spolupracují, ale musí se nechat, že mají sérii hezky promyšlenou, a líbí se mi, kam vede. Spousta dětských knih je od začátku do konce naprosto optimistická a předvídatelná, ale to není případ Spirit Animals. Celá série působí často až příliš pesimisticky a autoři si pečlivě střeží svá tajemství na záchranu, pokud tedy vůbec mají nějaké plány a nenechají sérii skončit špatně. Čtenář díky tomu nemůže tušit, co přijde dál, jestli konečně dojde k alespoň malému vítězství, nebo na něj čeká jen to špatné.
Vzestup a pád přináší spoustu nových překvapení a zvratů, které jsem vůbec nečekala (bez špetky ironie). Opravdu jsem byla hned v několika případech tak překvapená, že jsem dokázala jen zírat na stránky s otevřenou pusou a proklínat autora za to, co napsal. Konec knihy skončil opět velkým cliffhangerem, stejně jako předchozí díl, ale tentokrát jsem byla v šoku ještě víc. U předchozího dílu se konec dal mírně čekat, pokud byl čtenář trochu pozorný během čtení, ale konec Vzestupu a pádu nemohl čekat snad nikdo. (Minimálně já ho nečekala...)
Postavy mi během celé série pomalu přirostly k srdci a staly se neoddělitelnou součástí příběhu. Mej-lin, která mi dříve lezla na nervy, pro mě najednou byla jako dobrá kamarádka, se kterou jsem soucítila v jejích krušných chvílích a radovala se s ní v těch šťastných. Ale přiznejme si, že Mej-lin těch šťastných chvilek neměla mnoho. Zato kvůli Abeke jsem musela občas protáčet oči, i když ji mám pořád ráda. Jenže se někdy chovala až příliš důvěřivě a naivně pokud šlo o jejího kamaráda Šejna, který patří mezi Dobyvatele. Conor mi nikdy nedělal problémy, seděl mi na post vůdce naprosto skvěle a byl to přátelský a obětavý kluk. A nakonec Rolan, který ušel od prvního dílu velký kus cesty. Nejen, že konečně prohloubil své pouto se sokolicí Essix, ale našel si přátele a naučil se jim důvěřovat.

Série Spirit Animals je sice určená pro děti, ale myslím, že dokáže zaujmout i starší čtenáře, já osobně jsem toho důkazem. Série by si klidně zasloužila více pozornosti, je totiž opravdu dobrá, nenáročná a oddechová a jeden díl přečtete během chvilky.
Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji společnosti Albatros Media.
Zdroje obrázků: # #