It Ends With Us | Recenze

Název: It Ends With Us
Autorka: Colleen Hoover
Nakladatelství: Atria Books
Žánr: Contemporary, new adult, romance
Počet stran: 384

Lily hasn’t always had it easy, but that’s never stopped her from working hard for the life she wants. She’s come a long way from the small town in Maine where she grew up—she graduated from college, moved to Boston, and started her own business. So when she feels a spark with a gorgeous neurosurgeon named Ryle Kincaid, everything in Lily’s life suddenly seems almost too good to be true.

Ryle is assertive, stubborn, maybe even a little arrogant. He’s also sensitive, brilliant, and has a total soft spot for Lily. And the way he looks in scrubs certainly doesn’t hurt. Lily can’t get him out of her head. But Ryle’s complete aversion to relationships is disturbing. Even as Lily finds herself becoming the exception to his “no dating” rule, she can’t help but wonder what made him that way in the first place.

As questions about her new relationship overwhelm her, so do thoughts of Atlas Corrigan—her first love and a link to the past she left behind. He was her kindred spirit, her protector. When Atlas suddenly reappears, everything Lily has built with Ryle is threatened.
Nechci začít popisovat tuto knihu. Nemyslím si, že si to It Ends With Us zaslouží – abych se snažila pár větami zachytit její příběh. O této knize si totiž čtenář před čtením zaslouží vědět jen pár věcí. Že je to kniha inspirovaná skutečnými událostmi a že je to kniha, která se dotýká spousty skutečných rodin a manželství.
Stačí jen říct, že si Lily prožila těžké dětství a ještě těžší to v té době měla její máma. Lily také prožila první lásku se zvláštním klukem, která nevydržela věčně.
Ryle měl na prvním místě vždy jen práci. Nechtěl nikdy manželství, ani děti.
Když se setkají, není to tak, že by se do sebe okamžitě zamilovali. Jejich vztah se bude vyvíjet dlouho a oba je nenávratně ovlivní.

“I hope you defy the odds of most dreams and actually accomplish yours.”

Když jsem začínala číst It Ends With Us, nevěděla jsem o knize zhola nic, kromě toho, že ji celou probrečím. A taky že jsem opravdu brečela. A hodně. Od Colleen Hoover jsem zatím četla jen jednu knihu – Život jedna báseň, která pro mě byla průměr. Ale přesto jsem to s autorkou nevzdávala a věděla jsem, že její knihy většina čtenářů miluje a tak když vyšla tato novinka, chtěla jsem si ji přečíst. Věděla jsem, že to bude přesně taková kniha, jakou jsem potřebovala. Když se totiž nemůžu začíst pořádně do žádné knihy, sáhnu po takové, která mi nedovolí jít spát, kterou přečtu velmi rychle, protože mě chytne, a která mi nedá spát ani po jejím přečtení.

“No one is exclusively bad, nor is anyone exclusively good. Some are just forced to work harder at suppressing the bad.”

Ani v nejmenším jsem ovšem nečekala tak silný příběh. A rozhodně jsem na něho nebyla připravená. Ze začátku to nevypadalo na příběh, který mě rozbije na kousky. Zpočátku jsem si myslela, že si prostě přečtu o dvou lidech na jejich cestě životem, uroním pár slz a štěstím se rozpláču u happy endu. Ale pak najednou příběh nabral přesně ten směr, ke kterému celou dobu směřoval a já to jen neviděla. Nebo jsem to odmítala vidět. Byla jsem rozpolcená jako samotná Lily a nedokázala jsem normálně přemýšlet, protože mě přemýšlení lámalo na kousky.

“All humans make mistakes. What determines a person's character aren't the mistakes we make. It's how we take those mistakes and turn them into lessons rather than excuses.”

Lily i její matka představovaly silné ženy, které se musely potýkat s těžkými životními událostmi. Autorka opravdu perfektně vykreslila pocity ženy, která prožívá domácí násilí, ale není schopná svého muže nahlásit na policii nebo od něj odejít. Colleen Hoover nám dovolí nahlédnout do jednoho takového příběhu a třeba pochopit, jak se taková žena může cítit. Nic nikdy není černobílé. Sama si říkám, jak bych se zachovala já v takové situaci? Jestli bych dokázala být tak silná? Rozhodně vím, že bych nic takového nechtěla zažít.
Kromě domácího násilí se ale čtenář setká s dalšími závažnými a hlavně realistickými tématy. Jak nás dokážou ovlivnit události z dětství? Jakého člověka z nás vytvoří? Jak nás poznamenají?
Jaké to je nemít ani střechu nad hlavou ani nikoho blízkého, kdo by nám pomohl?

“I feel like everyone fakes who they really are, when deep down we're all equal amounts of screwed up. Some of us are just better at hiding it than others.”

Nejdříve jsem se bála, že bude kniha jen plná klišé a že autorka vytvoří milostný trojúhelník, kde bude srdce hlavní hrdinky rozpolceno na dva kusy – jeden pro kluka z její minulosti a jeden pro muže z přítomnosti, který by mohl být její budoucností. Jenže kniha byla o něčem mnohem víc. A hlavně neměla hloupé postavy. Každičká postava, která se zde objevila, měla něco do sebe, nebyla plochá, ale výborně propracovaná a realistická. Zamilovala jsem si Allysu, protože byla neuvěřitelně milá a byla to zároveň perfektní kamarádka. Její manžel Marshall si mě taky naprosto získal, protože i když měl peníze, byl to pořád skvělý, chytrý, vtipný chlap, který si na nic nehrál a občas se choval jako dítě. Ale každý v sobě přece má kousek dítěte, ne? Oblíbila jsem si ho hned ve chvíli, kdy se objevil na scéně ve SpongeBobově onesie.
Atlas pro mě byl nejdříve jen nevýznamnou postavou z Lilyiny minulosti. Nevím přesně, kdy jsem ho začala mít ráda a obdivovat ho. Dojal mě jeho příběh o tom, jak se snažil prokopat životem, až se mu to nakonec povedlo, i když to nikdy neměl lehké. Byl to skvělý kluk a později muž s čistým srdcem.
Ryle byl komplikovaný. Nikdy bych o něm nedokázala říct, že byl jednoduchý. Na něm nebylo nic jednoduchého. A to mě dostalo. Naprosto. V ničem jsem ho neomlouvala, ale ve všech ohledech jsem ho chápala. Bolelo mě srdce z toho, čím vším si prošel, jak se dlouho vyhýbal lásce, až ho dostihla, naprosto a kompletně.

“Maybe love isn’t something that comes full circle. It just ebbs and flows, in and out, just like the people in our lives”

Když zdárně dojdete až na konec knihy, autorka vám odhalí kus ze svého vlastního života a poví vám, proč se rozhodla napsat takovou knihu a proč pro ni znamená tolik moc. Její doslov mě rozbrečel ještě jednou a udělal příběh mnohem realističtější. It Ends With Us mě skutečně zasáhla, byla to výborná kniha a jsem rozpolcená, jestli ji chci ještě někdy číst znovu nebo ji už nikdy v životě nevidět a snažit se na ni zapomenout. Ale vím, že na ni stejně nikdy nezapomenu, protože to byl opravdu velmi silný příběh. Kromě zlomeného srdce jsem na konci cítila i velkou lítost. Z části jsem ráda, jak kniha dopadla, ale přesto bych někomu přála mnohem lepší konec a neustále se budu strachovat, jak pokračovaly životy určitých postav.

“There is no such thing as bad people. We’re all just people who sometimes do bad things.”

Přečtěte si tuto knihu, pokud máte rádi Colleen. Nebo pokud máte rádi podobný žánr. Ale pamatujte, že je to opravdu silný příběh, který vás třeba nemusí dostat, ale s velkou pravděpodobností vás skutečně dostane a nedá vám spát. Ale chtěla bych knihu doporučit každé ženě nebo dívce, protože se zabývá právě takovým těžkým tématem a není na škodu se nad ním zamyslet.
Jen doufám, že It Ends With Us vyjde i u nás, protože tohle je prostě must-read.

Zdroje obrázků: # #

(Mimochodem, už jsem se zmiňovala, jaké jsou v této knize nádherné citáty?)