Pamatuji si vás všechny | (RC) Recenze

Autor: Yrsa Sigurðardóttir
Nakladatelství: Metafora
Přeložil: (z německého překladu) Eduard Světlík
Žánr: Horor, mysteriózní, detektivka
Počet stran: 320

U ledového islandského fjordu leží vesnice duchů... královna islandské krimi přichází s mrazivým thrillerem, poprvé bez právničky Tóry, ale i tak naberete dech až na konci.

Když se tři mladí lidé z Reykjavíku rozhodnou, že koupí dům v opuštěné obci v pustých západních fjordech, netuší, co všechno je tam čeká. Co bude odhaleno a co probuzeno. Gardar, jeho žena Katrín a společná kamarádka Líf se chtějí pustit do renovace domu, ale brzy se začnou dít divné věci. Na podlaze se objevují mokré šlápoty, někdo trousí po pokojích mořské mušle, ozývají se podivné zvuky. Mobily se jim záhadně vybijí a loď pro ně má přijet až za několik dní. Jiná cesta z oněch mrazivých pustin nevede. Jsou tu úplně sami. Nebo ne...?

V malém městečku na druhé straně fjordu vyšetřuje policistka Dagný spolu se svým kamarádem, psychiatrem Freyrem, sérii nepřirozených úmrtí. Stopa vede do zaprášených archivů s policejními složkami z minulého století. Jak by ale tehdejší zločiny mohly souviset s nedávným záhadným zmizením Freyrova malého syna?

Záhady se vrší jedna na druhou a pomalu se začínají propojovat do řetězce děsivých událostí. Příšerná pravda musí být odhalena. Mrtví si někdy pamatují víc, než bychom si přáli...

Ale pokud byste si snad chtěli říct „vždyť je to jen spisovatelčina fantazie", nebuďte si tak jistí a vězte, že příběh je (přinejmenším zčásti) postaven na skutečných událostech.

Yrsu mohou čtenáři znát už díky její sérii o právničce Tóře. Kromě detektivek píše ale i knihy pro děti. U nás vyšla z její tvorby také stand-alone kniha Pamatuji si vás všechny, kde autorka propletla detektivní příběh s temnými silami, a kde se stírají hranice mezi světy.
V knize Pamatuji si vás všechny se střídají dva zdánlivě nesouvisející příběhy. Jeden vypráví o psychiatrovi Freyrovi, jež se zrovna podílí na případu vandalství v mateřské školce, který by mohl být propletený s dalšími podivnými případy a vraždami sahajícími až 60 let do minulosti, a zároveň se snaží vyrovnat se se svou vlastní nešťastnou minulostí.
Mezitím do malé, opuštěné vesnice ležící u islandského fjordu připlouvají manželský pár a jejich kamarádka. Katrín, Gardar a Líf se pouští do rekonstrukce jednoho domu s cílem udělat z něj chatu s ubytováním pro turisty. Jenže brzy po jejich příjezdu se začnou dít podivné věci. Opravdu si jen představují dětský hlas vycházející odněkud z domu? Jak by se ale mohl někdo dostat dovnitř, když jsou dveře zamčené a okna zavřené? Jsou ve vesnici skutečně sami?

Autorka mě dokázala vtáhnout do děje hned na samotném začátku. Její styl vyprávění byl zvláštní, ale poutavý, se slovy to skutečně uměla a dokázala navodit mrazivou a tajuplnou atmosféru. Kniha vás nenechá ani na chvíli odpočinout, pořád bude útočit na vaše smysly a poblouzní vaše myšlenky. Líbilo se mi, že autorka nepotřebovala své čtenáře neustále strašit, stačilo pár hlasů, šustot v křoví, vrzání prken podlahy nebo poblikávání žárovky, aby mi začala naskakovat husí kůže. Podobná atmosféra se nesla celou knihou a já jen čekala, kdy přijde nějaký šok. Po celou dobu čtení budete napjatí a budete vidět nebezpečí na každém rohu. Věřte mi, že tato kniha vám nedá vydechnout.

Postavy na mě zapůsobily tím, že nebyly ploché a dokonalé. Každá postava se vyrovnávala s těžkými osudy a životními dramaty a působila naprosto realisticky. Skoro mi připadalo, že ani nečtu fikci a tuto myšlenku jen umocňoval fakt, že se děj odehrával na místech, která skutečně existují, a že je alespoň částečně založený na skutečných událostech.

Všechny postavy na první pohled spadaly do různých škatulek a bylo na čtenáři zjistit, že jejich charaktery jsou buďto mnohem složitější nebo ještě mnohem jednodušší. Katrín, která vyprávěla jednu dějovou linii, mi připadala nejvíce sympatická, byla to obyčejná žena, která se kdysi nějakým zvláštním způsobem dostala do jiné party lidí, než na jaké byla zvyklá, a její život začal nabírat jiný směr. Připadala mi milá, ale podvědomě jsem věděla, že jí autorka nedopřeje klid. Freyr se tvářil jako dobrý muž, se kterým se život také nemazlil. Jeho minulost zůstávala čtenáři dlouho skryta a autorka neodhalovala víc, než bylo nezbytně nutné. Tak to ale bylo i u jiných postav. Mnoho překvapení si nechávala až do druhé poloviny knihy nebo do závěrečných kapitol, aby se tak měl čtenář neustále na co těšit.
Zatímco Katrín a Freyr se zařadili k těm postavám, které jsem měla ráda, Líf a Gardara jsem si nedokázala oblíbit. Líf mi byla nesympatická už od začátku a Gardar se mi jevil jako muž, který není tak bezchybný, jak se zdá. Přesto zde ale každá postava měla své místo a nebyla zbytečná.

Zápletka, kterou si autorka připravila, byla znamenitá. Obě dějové linie se k sobě postupně přibližovaly a každá vždy přinesla nové informace, které si čtenář mohl skládat dohromady a snažit se tak odhalit všechna tajemství, která před námi autorka skrývala. Přesto, že jsem něco dokázala uhodnout už dřív, mnoho z jejích tajemství mi zůstávalo skryto až do samotného konce. Nad rozuzlením opravdu smekám klobouk, protože jsem skutečně nečekala, jak by se mohly dva tak na první pohled nesouvisející příběhy propojit. Ještě více jsem byla nadšená, jakým způsobem autorka zapojila do příběhu duchy. Bylo to jednoduše geniální a působilo to úplně nenuceně.

Pamatuji si vás všechny je zatím mou první knihou od Yrsy a myslím, že jsem si vybrala dobře. Kniha mě zaujala, nadchla, vtáhla mě do sebe a já nedokázala přestat číst, dokud jsem nedošla ke konci a nezjistila celou pravdu. Vyklubal se z ní dobrý, hororový a zároveň trochu i detektivní příběh, jež bych doporučila všem, kteří se rádi bojí a rádi čtou tajuplné knihy. Určitě to nebude má poslední kniha od Yrsy, už teď se těším, až si od ní přečtu její sérii o právničce Tóře.
Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji mnohokrát nakladatelství Metafora.