Serafina a černý plášť | (RC) Recenze

Díl: 1.
Nakladatelství: CooBoo
Přeložila: Jana Jašová
Žánr: Fantasy, pro děti
Počet stran: 288

Nevstupuj nikdy do temného lesa, číhají tam mnohá nebezpečí, která si budou chtít podmanit tvou duši.

Serafina vždy poslouchala svého tatínka a toulala se pouze po usedlosti Biltmore. Ale i tam – na chodbách obrovského domu – bylo vždy co objevovat, jen ji nikdo nesměl spatřit. Ale když začnou v domě mizet děti, jedině ona ví, kdo za tím stojí: hrozivý muž v černém plášti, který se po nocích toulá chodbami. Při děsivých zmizeních se Serafina spřátelí s Braedenem, synovcem majitelů usedlosti. Společně musí odhalit, kdo se pod černým pláštěm skrývá, dříve, než polapí všechny děti. Pátrání je ale přivede do lesa a teprve tam přijde Serafina na to, kým je, a zjistí, že jen ona může zachránit všechny děti. Ale podaří se jí přemoci tajemného muže v černém plášti?
Serafina žije se svým tatínkem na panství Biltmore, ale ne v jednom z těch mnoha luxusních pokojů. Žijí potají ve sklepení, její tatínek na panství pracuje, ale o Serafinině existenci nikdo nemá potuchy. Po nocích se plíží, skrývá se ve tmě, loví krysy. Má úžasný talent, je tichá jako myška, vidí ve tmě, slyší líp než kdokoliv jiný a je velmi ohebná. Jednoho dne se ale i ona sama stane kořistí a jen díky svým nadlidským schopnostem je jí podaří utéct podivnému muži v černém plášti, který zrovna polapil mladou dívenku. Serafína později zjišťuje, že dětí se ztratilo mnohem víc a ona je nejspíš jediná, kdo dokáže muže v černém plášti zastavit.

Tajemný a dobrodružný příběh, tak by se dala kniha popsat. Polapí vás jako černý plášť. Serafína je malá, sympatická hlavní hrdinka, která ráda sní, je trošku naivní a její existenci obklopuje spousta tajemství. Je ale odvážná, schopná postavit se zlu a ochránit svůj domov. Oblíbila jsem si ji díky její odvážnosti, ale i chvílím, kdy pociťovala strach. Je pravda, že mi na ní občas vadila její tvrdohlavost a taková ta dětská naivita, ale dalo se to překousnout, protože to k ní patřilo, byla to součást její osobnosti, a proto si myslím, že autor nemohl Serafinu vytvořit lépe. Serafina byla tvrdohlavá a často si šla pevně za svým, i když to pro ni mohlo být velmi nebezpečné. Jenže štěstí stálo při ní a z každé situace se vždy nějakým způsobem dokázala dostat. Během čtení jí budete držet palce a soucítit s ní. Budete doufat, že se Serafině splní její přání najít si přátele.

Braeden je Serafinin první kamarád. Osamělý chlapec, kterému byla bližší společnost zvířat víc než lidí. I přesto, že v Serafině byla zakořeněná otcova slova, že nemůže ostatním lidem důvěřovat, chtěla být jeho kamarádkou a věřit mu. Já jsem mu bezmezně věřila od první chvíle, věděla jsem, že by Serafínu nezradil.
Serafína a i jiné postavy byly vymyšlené velmi dobře. Jejich role nebyly pevně dané a čtenář nikdy nemohl tušit, kdo je dobrý a kdo zlý. Sama jsem byla kolikrát zmatená a v další chvíli zase naprosto jistá svým úsudkem, jen abych o stránku dát zjistila, že je to zase úplně jinak. Ze začátku se určitě budete snažit přijít na to, komu můžete věřit, ale později se vám rozuzlení příběhu bude zdát až příliš jednoduché.

Mínusem pro mě byla předvídatelnost knihy. Z malých náznaků totiž čtenář dokáže sám přijít na konečné rozuzlení a pokud už má něco načteno, nejspíš ho ani samotný konec nepřekvapí. Autor během čtení nechává mezi řádky rozeseté nápovědy jako cestičku z drobečků, která vás dovede ke konci a vyzradí vám, co přijde, ještě dřív, než se tam dostanete. Je to určitě škoda, protože Robert Beatty vytvořil velmi zajímavou a místy mrazivou atmosféru a navíc má kniha opravdu velký potenciál. Určitě by ale bylo lepší, kdyby autor čtenáře od samotného začátku víc mátl a vše jim odhalil až ve správnou chvíli.

I přesto, že na mě na konci už nezbývalo mnoho překvapení, čtení jsem si užila. Serafína a černý plášť se na první pohled jeví jako kniha pro děti a přesně do této kategorie i spadá. Ale její příběh si mohou užít i starší čtenáři a být z ní nadšení. Co velmi oceňuji je autorův styl psaní, který není příliš složitý, ale do této knihy se přesně hodí. Věty jsou krátké, dialogy jednodušší, ale to jen napomáhá svižnosti příběhu. Kniha se mi četla velmi dobře a když jsem se místy nudila, dokázala jsem u ní vydržet hlavně díky její čtivosti.

Co knize ale chybí na popisnosti autor vynahrazuje postupně gradujícím napětím a výbornou atmosférou, díky které budou mít husí kůži nejen mladší čtenáři.

Jestliže nejste fanoušci dlouhých sérií nebo otevřených konců, nemusíte se bát se do knihy pustit. Vše je vymyšlené velmi dobře a příběh rozvržený tak, aby mu stačila pouze jedna kniha. Na druhou stranu se ale nemusíte bát, že byste se už nikdy se Serafinou nepodívali na panství Biltmore. Čekají nás určitě ještě další díly, ve kterých se opět dozvíme něco nového o Serafině a jiných postavách, a která bude rozvíjet vedlejší linku z prvního dílu. Serafína nám má ještě hodně co povědět, seznámit nás blíže se svou výjimečností. Snad si autor nepřipravil příliš krutý příběh pro ni, její rodinu nebo přátele a snad pokračování neponese prokletí druhých dílů, ale bude stejně dobré, nebo snad ještě lepší, než první díl.

Na knize velmi oceňuji i krásnou obálku a také fakt, že se příběh odehrává na skutečném místě. Obdivuju autora za to, že si vybral panství Biltmore a že do něj zasadil magický a tajuplný příběh. Serafínu a černý plášť můžu doporučit každému, kdo má rád podobné tajuplné příběhy s pořádnou dávkou fantazie. Není to příběh jen pro děti, ale pro každého, kdo se rozhodne si ho přečíst. Nese s sebou i poselství o tom, jaké to je se odlišovat, být tolik podobný lidem, ale přesto úplně jiný. Je to i příběh o přátelství, o hledání sebe samotného a o lásce k rodině. Neváhejte si Serafínu přečíst, stojí to za to.
Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji mnohokrát eshopu Megaknihy.