24. listopadu 2016

Novodobá Římská říše na Marsu | Red Rising |Recenze

Název: Red Rising
Rok vydání: 2014
Autor: Pierce Brown
Série: Red Rising
Díl: 1/3
Nakladatelství: Hodder
Žánr: Sci-fi
Počet stran: 382
Vydání v ČR: Rudý úsvit (Nakladatelství Triton)

The Earth is dying. Darrow is a Red, a miner in the interior of Mars. His mission is to extract enough precious elements to one day tame the surface of the planet and allow humans to live on it. The Reds are humanity's last hope.

Or so it appears, until the day Darrow discovers it's all a lie. That Mars has been habitable - and inhabited - for generations, by a class of people calling themselves the Golds. A class of people who look down on Darrow and his fellows as slave labour, to be exploited and worked to death without a second thought.

Until the day that Darrow, with the help of a mysterious group of rebels, disguises himself as a Gold and infiltrates their command school, intent on taking down his oppressors from the inside. But the command school is a battlefield - and Darrow isn't the only student with an agenda.
Red Rising je debutem amerického spisovatele Pierce Browna, který si už jen touto jedinou knihou získal mnoho fanoušků, první dva díly získaly i ocenění Goodreas Choice Award a třetí je zatím ve finálním kole hlasování. Red Rising si to opravdu zaslouží, protože je geniální. Perfektní. Předtím, než jsem začala číst, měla jsem z ní menší obavy, jelikož jsem našla i názory, že kniha není dobrá a že kopíruje spoustu jiných, například Hunger Games. Bála jsem se, že se mi třeba nebude líbit, zvlášť když autora samotného mám ráda. Myslím, že ale můj strach byl naprosto neopodstatněný.

Ještě než začnu se svými dojmy, ujasněme si prosím, že tato kniha skutečně není kopie Hunger Games. Je ještě lepší, krvavější, krutější a víc sci-fi. (Nic ve zlém, opravdu, HG mám také moc ráda.) Kašlete na podobnosti těchto dvou knih, Red Rising je totiž unikát.

Jako první, co chci vyzdvihnout, je svět, ve kterém se kniha odehrává. Nacházíme se v budoucnosti, na Marsu. Společnost je rozdělena do několik vrstev, tou nejnižší jsou Rudí, otroci, kteří žijí v koloniích pod povrchem Marsu a v dolech těží helium-3, aby tak vytvořili povrch Marsu obyvatelný pro budoucí generace lidí ze Země. Najdeme tu také Zlaté, kteří jsou jako vládci, bohové. Šedé vojáky, fialové umělce, hnědé služebnictvo, růžové společníky,... Genetické úpravy zajistily, aby příslušníci každé barvy měli nejen stejnou barvu očí a vlasů, ale i po genetické stránce byli nezaměnitelní. Což znamená, že pokud jste Rudý, nemůže se z vás jen tak stát Zlatý. Jen tak rozhodně ne...

Darrow patří mezi Rudé, se svým životem není přímo spokojený, ale je šťastný a ví, že dělá něco užitečného. Jenže řada nešťastných náhod mu obrátí život naruby a postaví ho do situace, o které nikdy ani nesnil. Ne že by šlo o čem snít, protože je to, jako by se ocitl spíš v noční můře. A tak se Darrow dozvídá, že žil celý život ve lži.

Popravdě, v Red Rising jsou prvky, které můžeme najít ve spoustě dalších knih. Ale autorův styl psaní a jeho nápady tyto nedostatky naprosto vyvažují a tak z knihy vzniklo originální dílo. Co vlastně od příběhu můžete čekat? Najdeme tu boj proti tyranům? Částečně ano. Ale celková idea rebelie se odehrává spíš na pozadí, ustoupila úplně jiné zápletce, ale určitě se k ní vrátíme v dalších dílech. Najdeme zde přežívání v divočině, souboje, spoustu taktického myšlení a strategie, vytváření si přátel, spojenců, porážení protivníků. A to vše okořeněné o špetku antiky.

Plně se ponořit do tohoto světa pro mě nejdřív bylo těžké. Svět je propracovaný, nachází se zde mnoho nových názvů a angličtina taky není nejjednodušší. Brzo jsem ale zapomněla na vše, čemu nerozumím, zapomněla jsem na neznámá slovíčka a ponořila se do příběhu až po uši a zamilovala si ho.
Kolikrát se mi taky během čtení stalo, že jsem musela knihu odložit a nemuselo to nutně být jen kvůli překvapením a šokujícím zvratům. Tetelila jsem se blahem především nad výborným zpracováním světa a sílou přátelství.
Líbilo se mi mi, že Zlatí nebyli všichni stejní a stejně zlí, ale našlo se mezi nimi i hodně výjimek, které si přáli změnu současného stavu společnosti.

K Darrowovi jsem si nacházela cestu zprvu stejně těžce jako ke knize samotné. Působil dojmem, že je až dokonale nedokonalý, i když vše svědčilo o opaku. Autor ho vykreslil téměř jako boha a pak mu skoro až násilně přidělal několik špatných vlastností, aby nebyl až příliš dokonalý. Nakonec jsem si k němu cestu našla a místy se o něho i bála, přesto ale v žebříčku oblíbených postav je až na třetím místě.
Nejvíce jsem si oblíbila Sevra díky jeho prořízlé puse, lstivosti a loajalitě. U většiny postav jsem nevěděla, jestli jim můžu věřit, protože jsem se už několikrát spálila. Některé postavy na první pohled spadaly do škatulky „zlý“, ale u většiny si čtenář nemohl být jistý. Sevro mě právě hned několikrát překvapil tím, že nezradil, byl loajální, což perfektně kontrastovalo  s jeho lstivou stránkou.
Mustang (jen pro pořádek, jedná se o dívku) byla v něčem jako Sevro, byla stejně lstivá a inteligentní. Až do samotného konce jsem netušila, na jaké straně stojí. Oblíbila jsem si ji ale víc než Eo, Darrowovu ženu. Eo byla sice sympatická, ale někdy mi přišlo, že to nemá v hlavně v pořádku. Teď to zní skoro jako milostný trojúhelník, ale toho se bát nemusíte, protože ho tu nenajdete. Dokonce ani romantická stránka není nijak výrazná, možná jen trochu ze začátku, ale pak všechno ustoupí následujícím zvratům. Jedině dobře, že to tak autor vymyslel, protože romantická zápletka by podle mě knihu ponížila na obyčejnou YA, kterých jsou mraky.

Red Rising je největším překvapením a zároveň jednou z nejlepších knih roku. Miluju na ní každý kousek, příběh, universum, postavy. Kniha má i své chyby, které jsem zmiňovala výše, ale nemyslím si, že jsou příliš závažné. Minimálně já jsem je dokázala přehlédnout, protože mě příběh bavil. Pozitivum vidím i v závěru knihy. Přestože Darrow a jeho přátelé zdaleka nevyřešili vše, dočkáme se relativně uzavřeného konce, díky kterému jsem mohla knihu s klidem zavřít a tiše se těšit na další díl. Red Rising vyšla i u nás pod názvem Rudý úsvit a já vám ji mohu jen a jen doporučit. Pokud si netroufáte na těžší angličtinu, sáhněte po české verzi. Sice netuším, jak kvalitní je překlad, ale samotná kniha za přečtení stojí. Pierce Brown je talentovaný spisovatel a já se už teď nemůžu dočkat jeho dalších knih.

5 komentářů:

  1. Wow, tak to abych běžela do nejbližšího knihkupectví a knihu si pořídila :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, tak to bys mi udělala radost. :) :D Každopádně, jestli si ji pořídíš, snad se ti bude líbit jako mně. :)

      Vymazat
  2. Výborná recenze :) Už se klepu natěšením na to, až budu držet knihu v ruce a číst :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, snad se ti bude líbit. :)

      Vymazat
  3. Tak tohle mě zaujalo, přidávám za seznam knih, které si chci přečíst :)

    OdpovědětVymazat

Statistika blogu

Používá technologii služby Blogger.
Argyle Creme Template © by beKreaTief | Copyright © Začátek věčnosti