4. prosince 2016

Záleží na úhlu pohledu | Osudy a běsy | (RC) Recenze

Název: Osudy a běsy
Originální název: Fates and Furies
Rok vydání: 2016
Autor: Lauren Groff
Nakladatelství: Domino
Přeložila: Petra Jelínková Babuláková
Žánr: Román
Počet stran: 448

Nikdy si nezačněte myslet, že někoho opravdu znáte. I když s ním žijete dvacet let.

Každý příběh má dvě strany. Každý vztah lze nahlížet ze dvou různých perspektiv. A někdy se ukáže, že klíčem k dobrému manželství není způsobilost říkat pravdu, ale schopnost udržet tajemství.
Ve svém nejnovějším románu, bohatém a mnohovrstevnatém, přináší Lauren Groff příběh o jednom takovém manželství zachyceném v průběhu dvaceti čtyř let.
Lottovi a Mathildě bylo dvaadvacet, když se vzali. Byli krásní, bláznivě zamilovaní a předurčeni k úspěchu. O deset let později je jejich manželství ještě stále předmětem závisti přátel, ale pozorný čtenář už s lehkým mrazením začíná cítit, že skutečnost je mnohem složitější, problémy hlubší a minulost temnější, než by se mohlo na první pohled zdát.

Když si Loto vzal Matildu, bylo mu pouhých 22 let. Už tenkrát ale věděl, že je to láska na celý život. Jejich sňatek vyvolal v jejich přátelích a rodině smíšené pocity. Matilda byla sirotek a ne příliš společenská osoba, Loto byl celý její svět. Ovšem Loto patřil do bohaté rodiny, měl spoustu přátel a také dívek. Někteří na Matildu a Lota žárlili, jiní je zase považovali za blázny a jiní si mysleli, že jim vztah nevydrží ani pár měsíců.
Přesto ale Loto a Matilda zvládli překonat nedůvěru nepřátel a překážky, které se jim stavěly do cesty celý život. Ne vždy to měli jednoduché a mnohokrát se ocitli na dně, ale pořád si byli věrní a to jim nakonec dopomohlo k tomu, aby vedli úspěšný život. Jenže jak vlastně jejich život vypadal doopravdy? Byli skutečně šťastní?


Zajímavý název, poutavá obálka. A příběh? Ještě mnohem lepší. Věděla jsem, že se mi bude kniha líbit, ještě než jsem začala číst, přesto jsem byla překvapená, jak moc se mi líbila. Postavy byly opravdu dobře vykreslené, jejich psychika výborně rozvinutá a propracovaná. Každá postava měla své chyby a že jich bylo! Autorka se nesnažila vystihnout jen jejich kladné vlastnosti, ale zaměřila se i na ty špatné a surově a realisticky popisovala jejich životy.
Největším kladem na knize je ale styl psaní. Je unikátní, krásný, neobvyklý a dokázal mě tak upoutat, že jsem knihu ani nemohla odložit. Několik let života bylo dokonce podáno jako divadelní hry či krátké sestřihy událostí těsně po vydání jedné z her, které Loto psal, a čtenáři se tak dozví jen to nejdůležitější, aby mohli pokračovat dál ve čtení.


Samotná kniha je rozdělena na dvě části podle názvu. První část se jmenuje Osudy a vyprávění se ujímá Loto. Můžeme pozorovat jeho cestu životem už od narození a autorka často mění časové roviny, což může občas být zmatené, pokud na chvilku nebudete dávat pozor. Zjišťujeme, jak se Loto snažil najít si své postavení ve společnosti, seznamujeme se s jeho rodinou a se vztahy k jiným lidem. Loto sice nebyl nejkrásnějším mužem planety, ale byl to výborný řečník a díky svému charismatu dokázal okouzlit mnoho lidí. Z Lotova pohledu je Matilda dokonalá. Celou dobu stojí při něm, podporuje ho, stará se o něho,... A přitom zůstává záhadou nejen pro čtenáře, ale i pro Lota.

V druhé části, v Běsech, má čtenář možnost konečně poznat Matildu takovou, jaká je. A že to bude tedy překvapení. Běsy jsou ještě daleko zmatenější, než první část a mnohem častěji přeskakují z místa na místo a z jednoho časového období do druhého, aby nám tak postupně odkryly celou pravdu. Na povrch vyplouvají nová tajemství, pohřbená i několik let v minulosti.
Běsy pro mě byly mnohem lepší, než první část, protože mi přišlo, že teprve teď vidím celou pravdu. Co se mi v první části zdálo naprosto jednoduché a očividné, bylo daleko složitější, než jsem si zprvu myslela. Matilda nepatřila k předvídatelným postavám, byla schopná a vynalézavá, dokázala vždy získat to, co chtěla. Byla vlastně dobrý člověk?
Rozhodně neměla jednoduchý život a to se na ní poznamenalo. Přesto si myslím, že v ní bylo něco temnějšího, něco zákeřného, co v ní během života jen narůstalo. Nedokážu říct, jestli jsem ji měla ráda nebo ne, ale cítila jsem k ní sympatie. Její dětství ve mě zanechalo mnoho otázek a často jsem byla i v šoku nad tím, co všechno si prožila. 


Osudy a běsy pro mě byly překvapením roku a také jednou z nejlepších knih, jaké jsem letos četla. Během čtení se ve mně svářelo tolik emocí, jako byla radost i smutek, vztek a soucit. Několikrát jsem se nasmála a často jsem i koukala na stránky s otevřenou pusou a nedokázala pochopit, co se právě stalo. Vedlejší postavy pro mě také byly velkou záhadou a i je autorka výborně vykreslila. Dokázala zatajit jejich pravý charakter a o to více jsem pak byla překvapená, když jsem zjistila, jak podlé některé postavy byly.

Nemám, co bych knize vytkla. Řekla bych, že mi možná vadilo více erotických scén, ale popravdě jich tolik nebylo a když se nad tím zamyslím, díky nim kniha působila komplexněji a realističtěji, než kdyby je autorka jednoduše přeskočila. Další plusové body u mě má i za to, že se nebála jakéhokoliv tématu, třeba i homosexuality.

Celý román nám tak kromě pohledu na jedno manželství dává i mnoho témat na zamyšlení. Ukazuje nám, jak moc záleží na úhlu pohledu, jak jeden člověk definuje druhého. Zamýšlí se nad tím, jak šťastní mohou dva lidé být a jestli je to štěstí skutečné nebo je to jen stav, o kterém si myslíme, že v něm jsme a přitom se cítíme naprosto jinak. Popisuje i lásku, tu krásnou i tu surovou, a ukazuje, jak právě láska dokáže změnit život.

Jsem si jistá, že se ke knize ještě minimálně jednou vrátím. Sice už budu od začátku vědět, jak dopadne a nebudu překvapená tak, jako jsem byla při prvním čtení, přece jen si ale myslím, že si čtení znovu užiji a že určitě objevím mnoho detailů, které mi napoprvé unikly.
Pokud toužíte si přečíst napínavou, nepředvídatelnou knihu, jsou Osudy a běsy právě pro vás. Rozhodně doporučuji!

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji moc nakladatelství Domino.
Knihu si můžete koupit ZDE.

8 komentářů:

  1. Iba zo zvedavosti som rozklikla túto recenziu, pretože zháňam zaujímavé tipy do vianočného wishlistu (rodina už sa pýta, aké knihy to vlastne chcem, tak ich potrebujem veľa, aby sa ku mne nedostali dve rovnaké :-D). A túto knihu som zatiaľ nepoznala. No presvedčila si ma rýchlo, vyzerá fakt zaujímavo, aj inde má pomerne dobré hodnotenia, tak mi ostáva dúfať, že ju nakoniec od niekoho dostanem (inak si ju budem musieť ísť kúpiť po Vianociach sama). Díky :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda, tak doufám, že tě nezklame. :)

      Vymazat
  2. Vypadá to vážně zajímavě. Myslím, že by mě to bavilo číst. Na komplikované postavy a zajímavé osudy si potrpím. Knihu jsem původně přehlédla, protože mě nezaujala obálka, ale myslím, že se po ní přece jen podívám.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Podívej a zkus to s ní, stojí to za to. :)

      Vymazat
  3. Všichni zatím knihu do nebes vychvalují, vážně bych se po ní měla mrknout! :)

    OdpovědětVymazat
  4. Zatím mě příliš nelákala, ale po Tvé recenzi mám takový pocit, že bych svůj názor měla přehodnotit :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda. :D Ať se ti líbí. :)

      Vymazat

Statistika blogu

Používá technologii služby Blogger.
Argyle Creme Template © by beKreaTief | Copyright © Začátek věčnosti